به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۷، ۱۳۹۱

سفر به دامنه‌شرقی کوه‌های کرکس (شهر نیاسر)  

 کافی است شما تصمیم خود را برای یک سفر یک یا دوروزه بگیرید و سپس اسباب سفر را آماده کنید و مسیر اتوبان تهران- قم را در پیش گرفته. پس از گذشتن از این اتوبان وارد اتوبان قم - کاشان شده و پنج کیلومتر مانده به ورودی شهر کاشان با مشاهده تابلوی شهر نیاسر از خروجی فرعی سمت راست به طرف شهر نیاسر حرکت کنید تا پس از 25کیلومتر به شهر تاریخی، فرهنگی، طبیعت‌گردی نیاسر وارد شوید.
شهر نیاسر یکی از سه مرکز مهم تولید گل‌محمدی، گلاب و عرقیجات‌گیاهی شهرستان کاشان و کشور است. چنین ویژگی کم‌نظیری به سبب قرارگیری در دامنه‌شرقی کوه‌های کرکس و وجود چشمه پر آب اسکندریه و قنات‌های زیاد است که محدوده‌ای به وسعت 800 هکتار را به زیر کشت برده و با گسترش روش‌های مدرن آبیاری و کشاورزی به میزان زیادتری قابل گسترش است.
دیدنی‌های شهر سبز نیاسر عبارتند از: اولین آتشکده ساسانی معروف به چهارتاقی نیاسر که معروفیت جهانی دارد، آبشار زیبای نیاسر، کاخ صفوی تالار که به‌روی آتشکده دیگر ساسانی بنا شده است، گرمابه صفویه، برج دیده‌بانی، غار زیرزمینی قابل بازدید به طول 5/1کیلومتر مربوط به حدود شش هزار سال پیش به‌نام غار رییس، چنار‌های کهنسال چشمه پرآب نیاسر، نیایشگاه مجاور چشمه که اکنون تبدیل به مسجد شده است، حمام و آسیاب آبی و باغ‌های زیبا و معطر گل محمدی، آب و هوای لطیف و دلچسب و صدها آداب و رسوم و قصه‌های دراماتیک که مجال گفتن نیست.
ان‌شاءالله شما را در نیاسر ملاقات کنیم و از نزدیک راوی دست به نقدی برای شما عزیزان باشیم.
اردشیر عروجی