به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۹۱

چهار هفته برای آزادی:
کارزار عفو بین الملل هلند برای آزادی نسرین ستوده
سازمان عفو بین الملل هلند، با برگزاری کارزاری با هدف تلاش برای آزادی نسرین ستوده، وکیل دربند دادگستری در ایران، توجه رسانه های این کشور را به خود جلب کرد.

به گزارش دانشجونیوز، در این کارزار چهار هفته ای که با همکاری دوازده تن از داوطلبان در دو گروه از چهاردهم ژانویه در حال برگزاری است، برای نخستین بار داوطلبان با همیاری عفو بین الملل و استفاده از امکانات این سازمان، ضمن حضور چهار هفته ای خود در مقر این سازمان اقدام به برنامه ریزی و اجرای مستقل مراحل این برنامه چهار هفته ای نمودند.

بخش های پیشین این برنامه اواخر ماه اکتبر سال گذشته میلادی و با جمع آوری امضاء و تماس اعتراضی با نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور هلند آغاز، و در این مرحله با اقداماتی همچون ارسال گل رز سفید برای چهره های سرشناس این کشور و انتشار تصاویر ایشان با نماد یاد شده و ایجاد پرسش در ذهن مخاطبان و در نهایت پوشش گسترده رسانه ای برای معرفی خانم ستوده و شرح وضعیت این زندانی عقیدتی ادامه یافته است.

این کارزار که تا امروز بازتاب گسترده ای در رسانه های کشور هلند داشته است تا روز هشتم فوریه، و جمع آوری امضاء در حمایت از خانم ستوده نیز تا ماه مارس سال جاری ادامه خواهد یافت.

«نسرین را آزاد کنید»
همزمان با پخش فیلم از دو برنامه پرمخاطب تلویزیون هلند، طوفان توئیتری هم در فضای اینترنت با ارسال عباراتی همچون «آزادی نسرین» و «نسرین را آزاد کنید» آغاز شد که مورد استقبال و حمایت گسترده مخاطبان از این زندانی عقیدتی قرار گرفت.
سازمان عفو بین الملل هلند از اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ با انتشار آگهی در سایت خود با عنوان «تو چقدر از وقت خود را اهدا می کنی؟» با زیر عنوان «چهار دقیقه یا چهار هفته وقت خود اهدا می کنی؟» مجموعه کارزاری است که در کنار درخواست امضای فراخوانی برای آزادی خانم نسرین ستوده، با ذکر این مطلب که خود را به عنوان داوطلب به مدت چهار هفته تمام وقت برای آزادی دو زندانی عقیدتی نسرین ستوده (ایران) و الس بیالیاتسکی (روسیه سفید) ثبت نام کنند، از علاقه مندان درخواست همکاری کرد.
این کارزار چندین ماه است به روش های مختلف، مبارزۀ خود را علیه زندانی شدن نسرین ستوده آغاز کرده است. با امضا کردن فراخوانی برای آزادی خانم (آنلاین و کتبی)، تماس تلفنی با سفارت جمهوری اسلامی ایران و پرسش از ایشان در ارتباط با خانم ستوده و اعتصاب غذای وی و چسباندن اعلان هائی بطور گسترده، از بخش های مختلف این کارزار بوده است. (امضای فراخوان برای آزادی خانم ستوده آنلاین و کتبی هنوز ادامه دارد).

«چهار هفته برای آزادی»
کارزار «چهار هفته برای آزادی» بخشی از کارزار فوق می¬باشد که در آن دو گروه داوطلب به مدت ۴ هفته از ۱۴ ژانویه تا ۸ فوریه برای آزادی «نسرین ستوده» و «الس بیالیاتسکی» تمامی تلاش خود را میکنند.
در این چهار هفته این دو گروه در دفتر مرکزی عفو بین الملل واقع در شهر آمستردام مستقر خواهند بود و روزانه از آنجا با طرح ایده و برنامه¬ریزی زیر نظارت عفوبین الملل هلند و با کمک، همفکری و استفاده از امکانات این سازمان برای آزادی این دو زندانی فعالیت می¬کنند. در روز ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲، روز جهانی حقوق بشر، دو گروه منتخب در برنامۀ ویژه¬ای در این ارتباط معرفی شدند. در این برنامه «شادی صدر» و پسر «الس بیالیاتسکی» نیز به عنوان میهمان شرکت داشته و دو گروه می توانستد پرسش¬های خود را در ارتباط با دو کشور ایران و روسیه سفید و دیگر مسائل مربوطه مطرح کنند. دو گروه نسرین و الس در روز ۱۴ ژانویه کار خود را در دفتر مرکزی عفو بین الملل آغاز کردند. مراحل گوناگون این کارزار و محتوای آن بستگی به تصمیم¬گیری گروه، نوع کارزار و تائید برنامه توسط عفو بین الملل دارد.

در هفتۀ اول این کارزار کلاس های کارآموزی در زمینه های مختلفی همچون "اشکال مختلف کارزار"، "فیلمبردای و مونتاژ" و "ویرایش" برای داوطلبان برگزار شد. شرکت و حمایت دو نمایندۀ مجلس از «حزب سوسیال» و «اتحادیه مسیحی» از این کارزار، تاثیر بسیار مثبت و مهمی در روند این کارزار داشته است. گروه نسرین با استفاده از نام «نسرین» به عنوان نماد این کارزار، از هفتۀ اول با ارسال گل رز سفید به چهره های شناخته شده در صحنه¬های مختلف از جمله سیاست، هنر و موسیقی و با استفاده از عبارت «گل رز کیست؟» از آنها دعوت به مشارکت کرده و با اشتراک گذاشتن عکس و فیلم آنها در شبکه های اجتماعی (فیس بوک و توئیتر) و ایجاد سوال در ذهن مخاطبان، توجه رسانه¬ها و چهره¬های شناخته شدۀ هلند را نسبت به این موضوع معطوف کرد. پس از گذشت ۲ هفته «گروه نسرین» با پخش فیلمی به نام «راز گل رز سفید فاش شد» در دو برنامۀ پر مخاطب تلویزیون هلند همراه با توضیحات خبرنگار هلندی مقیم ایران در مورد نسرین ستوده موجب جلب توجه زیادی نسبت به این مساله شد.

رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری پس از پخش این ویدئو در این دو برنامه و پخش گستردۀ آن در شبکه¬های اجتماعی، به این خبر مهم پرداخته و آن را پوشش دادند. قسمت دیگر فعالیت این گروه جمع آوری امضاء برای آزادی این وکیل حقوق بشر می¬باشد و در روز آخر این کارزار امضاهای جمع آوری شده به سفیر جمهوری اسلامی ایران ارائه داده خواهد شد.

این گروه با صفحۀ فیس بوک خود و از طریق توئیتر تلاش می کنند فعالیت خود را به شکل وسیع تری در داخل و خارج منعکس کنند. همچنین انتشار مطالب مربوط به این کارزار در صفحۀ اصلی نسرین ستوده در فیس بوک، کمک بسیاری دربازتاب اخبار مرتبط به این کارزار کرده است. داوطلبان این کارزار بر اساس این باور فعالیت میکند که ایجاد تغییر و بهبود شرایط نیاز به همکاری، همیاری و همفکری دارد و فعالیت در این راستا را از وظایف خود می دانند.

به گفتۀ یکی از افراد گروه: «در بهترین حالت آزادی این دو زندانی هدف این کارزار است، ولی در بطن هرگونه فعالیت حقوق بشری، «آزادی» به معنای واقعی واژه نهفته است که در آن هیچکس برای عقیده و یا گرایش سیاسی خود نباید در زندان باشد که آزادی اندیشه، بیان و قلم از پیش شرط های آن است. همراهی و پشتیبانی از چنین کارزارهائی در داخل، و تاثیر آن در افکار عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای ایجاد تغییر، همبستگی نیروهای داخل و خارج و تلاش برای بهبود شرایط از اولین اولویتها می باشد».

نسرین ستوده وکیل حقوق بشر در دادگاه اولیه به جرم "اقدام علیه امنیت ملی، تبانی و تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر" به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود. دادگاه تجدیدنظر در شهریور امسال دوره محکومیت نسرین ستوده را به شش سال زندان، ۱۰ سال محرومیت از وکالت و ۱۰ سال ممنوعیت خروج از کشور کاهش داد.

صفحۀ فیسبوک گروه نسرین: https://www.facebook.com/Freedom4Nasrin

توئیتر نسرین: https://twitter.com/freedom4nasrin