به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۰، ۱۳۹۱

خواص سلامتی میوه‌های خوشمزه

سیب: مطالعه‌های بسیاری درباره مصرف سیب و آب آن انجام شده که نشان می‌دهد وجود آنتی‌اکسیدانی به نام «کوئرستین» در سیب میزان کلسترول بد خون را پایین می‌آورد و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته نیز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کم می‌شود.
گوجه‌فرنگی و هندوانه: این میوه‌ها دارای لیکوپین هستند که یک ماده قوی ضدسرطان است. برای سلامت چشم و پروستات نیز بسیار مفید است. گفتنی است، میزان این ماده ضدسرطانی در گوجه‌ای که حرارت دیده باشد مثل سس‌ها و کچاپ‌ها افزایش پیدا می‌کند. مصرف منظم هندوانه، گوجه‌فرنگی و زردآلود مانع از بروز سرطان پروستات می‌شود.
انجیر: برگ درخت انجیر برای سلامت قلب مفید است و ‌تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد. پتاسیم موجود در آن فشار خون را کنترل می‌کند و از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و فشار خون محافظت می‌کند.
آواکادو: فیتونیتریت‌های متعدد آن نه تنها مانع از بروز سرطان پروستات می‌شود، بلکه سلول‌های آسیب دیده را نیز ترمیم می‌کند.
نارگیل: این میوه علایم مربوط به بزرگ شدن پروستات را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری تصلب شرایین و بیماری قلبی نیز پیشگیری می‌کند.
انار: انار به واسطه داشتن مواد آنتی‌اکسیدانی و الاژیک اسید از بروز سرطان جلوگیری کرده و رشد تومورهای سرطانی مانند سرطان پوست و پروستات را کند می‌کند.
پرتقال: پرتقال بهترین منبع ویتامین C و اسیدفولیک است و مصرف آن به خانم‌های باردار برای تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع کم خونی بسیار توصیه می‌شود. مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، پتاسیم، بتاکاروتن و فیبرهای مناسب هستند که برای حفظ سلامت بدن بسیار مفید است. باید بدانید که پرتقال حاوی ۷۰میلی‌گرم ویتامین C است که این مقدار ۹۰درصد از نیاز روزانه خانم‌ها به این ویتامین را تامین می‌کند.
زغال‌اخته: در افزایش کلسترول مفید خون سهیم و همچنین آنتی اکسیدان‌ها موثر است و به شادابی پوست کمک می‌کند. توت‌فرنگی: دارای ویتامین C و منگنز است. منگنز رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد، به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند، به عملکرد بهتر غده تیرویید کمک می‌کند، قند خون را تعدیل می‌کند، دارای فیبر، ید، پتاسیم و ویتامین کا است. زنانی که هر هفته دو بار میوه‌هایی مانند شاتوت یا توت‌فرنگی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می‌دهند دیرتر با مشکل فراموشی و کاهش توانایی‌های ذهنی مواجه می‌شوند.
آلبالو: دارای ملاتونین است که یک نوع آنتی اکسیدان است. این ماده به حفظ الگوی طبیعی خواب انسان کمک می‌کند، از ضعف حافظه جلوگیری می‌کند، کاهش‌دهنده التهابات است، از سرطان و دیابت جلوگیری می‌کند.
تمشک: کاهنده التهاب، درد، سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت و حساسیت است و به علت دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا از روند پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.
خیار: حاوی مقدار کمی فیبر، املاح و ویتامین به‌ویژه ویتامین C است. یک فنجان متوسط خیار برش خورده، حدود شش‌درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند. گفتنی است که ۹۵درصد خیار از آب تشکیل شده است و خوردن یک فنجان خیار ورقه شده با نوشیدن یک لیوان آب برابری می‌کند. این در حالی است که پوست سبز خیار نیز مقادیر قابل توجهی فیبر، پتاسیم و منیزیم دارد و خوردن خیار همراه با پوست، البته در صورتی که به خوبی شسته شده باشد، توصیه می‌شود. همچنین خیار به درمان حساسیت‌های پوستی و آفتاب‌‌سوختگی کمک می‌کند.

محمد هاشمی