به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۲

احمد صدرحاج سیدجوادی، کهنسال ترین مبارز سیاسی ایران درگذشت
سید احمد صدر حاج سید جوادی، از اعضای شورای انقلاب اسلامی و دولت موقت، پس از یک دوره بیماری در سن ۹۶ سالگی در بیمارستان آبان تهران درگذشت. او کهنسال ترین فعال سیاسی در ایران بود که تا آخرین ماههای زندگی هم از تلاش برای بهبود شرایط کشور و انتقاد از حاکمان از روی نگرانی ایران، دریغ نکرد.
به گزارش کلمه، این مبارز سابقه دار ملی و مذهبی که اولین وزیر کشور ایران پس از پیروزی انقلاب بود و مدتی هم در دولت موقت مهندس بازرگان مسئولیت وزارت دادگستری را برعهده داشت، سه ماه قبل از درگذشت، در نامه ای سرگشاده که به همراه پنج تن دیگر از فعالان ملی- مذهبی برای رهبری ارسال کرد، خواستار آن شدند که ایران از موضع ضعف وارد مذاکره با آمریکا نشود و پیش از ورود به چنین مذاکره ای، شرایط برای آن مهیا شود.
صدر حاج سید جوادی در تیرماه سال گذشته و در حالی که ۹۵ سال سن داشت و به علت کهولت سن و بیماری قادر به حرکت نبود، از سوی دادگاه انقلاب ممنوع الخروج شد! او در اعتراض به این تصمیم، نامه ای نوشت که در آن با تاکید بر اینکه “نه پای سفر دارم و نه دل دوری از وطن”، صاحیت دادگاه را زیر سوال برد و از انحراف از آرمان های انقلاب گفت و خواستار آن شد که مسئولان “تصمیم های عقلانی بگیرند”.
این فعال سیاسی که در سال ۱۳۸۰ هم در سن ۸۴ سالگی به همراه گروهی از فعالان ملی- مذهبی بازداشت شده بود، در اردیبهشت سال گذشته هم به همراه چهار فعال ملی مذهبی نامه سرگشاده ای را برای رهبری ارسال کرد که در آن با اشاره به شهادت هدی صابر و هاله سحابی، خواسته آزادی زندانیان سیاسی و به ویژه آنها که بیمارند مطرح شده بود.
احمد صدر حاج سید جوادی در بهمن ماه ۱۳۹۰ دو متن تاریخی را منتشر کرد: یکی نامه به رهبری که پس از هفت ماه منتشر می شد، و دیگری متنی که خود او آن را گزارش یک عمر تلاش به ملت شریف ایران می نامید و از ملت و جوانان می خواست در مسیر سبزی که در پیش گرفته اند، استوار باشند و از تجربیات گذشت درس بگیرند تا با غلبه بر بحران ها و مشکلات، آینده ای روشن را برای کشور و ملت ایران رقم بزنند.


احترام آزادی:
ما این ضایعه را به خانواده صدر حاج سید جوادی، به دوستان و یاران آن زنده یاد و به ملت ایران تسلیت گفته برای همه ی دوستداران او آرزوی شکیبایی داریم.