به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اسفند ۲۸، ۱۳۹۱

 پاپ اتهاماتی را که به وی وارد می‌سازند رد کرده است
واتيکان اتهامات مبنی بر اين‌که پاپ فرانسيس، رهبر جديد کاتوليک‌های جهان در دوران حکومت نظاميان آرژانتين در برابر نقض حقوق بشر سکوت پيشه کرده بود، رد کرد.
 به گزارش رويترز، روز جمعه ۲۵ اسفندماه (۱۵ مارس) فدريکو لومباردی، سخنگوی واتيکان گفت اين اتهامات "بايد به‌روشنی و قاطعانه تکذيب شود."
 وی افزود: "اين مسائل از چپ‌هايی سرچشمه می‌گيرند که عادت دارند به کليسا حمله کنند."
 کاردینال خورخه ماریو برگولیو از آرژانتین روز چهارشنبه گذشته به‌عنوان رهبر جدید کلیسای کاتولیک انتخاب شد و لقب پاپ فرانسیس را برای خود برگزید.
 وی که تا روز انتخابش سراسقف کليسای بوئنوس آيرس آرژانتين بود نخستين پاپ از قاره آمریکا به‌شمار می‌رود.
 پاپ فرانسيس متهم شده است که در زمان حکومت نظاميان آرژانتين از کشيشان مخالف حمايت نکرده و همين امر موجب دستگيری آن‌ها شده است.
 رهبر کاتوليک‌های جهان همچنين متهم شده که حاضر نشده است به همدستی کليسای کاتوليک با رژيم ديکتاتوری اعتراف کند.
 گفته می‌شود در دوران حکومت ديکتاتوری آرژانتين (۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳) نزديک به ۳۰ هزار نفر ناپديد، ۱۵ هزار نفر تيرباران و ۹ هزار نفر زندانی شدند و يک‌ونيم ميليون نفر نيز به کشورهای ديگر گريختند.
 اتهامات خورخه ماریو برگولیو مربوط به دورانی می‌شود که وی هنوز اسقف نشده بود اما مسئوليت استانی داشت.

فدريکو لومباردی در اين‌باره افزود: "هرگز هيچ مورد مشخص و معتبری در رابطه با اين اتهامات ارائه نشده است. دادگستری آرژانتين يک بار تحقيقاتی کرد اما او هيچگاه تحت پيگرد قانونی قرار نگرفته است."
سخنگوی واتيکان افزود: "او اتهاماتی را که به وی وارد می‌سازند رد کرده است. همچنين شاهدان بسياری تأييد می‌کنند که در طول دوران ديکتاتوری برگولیو سعی می‌کرد تا از جان بسياری از افراد حفاظت کند و نقش او به‌روشنی شناخته شده است."
پيش از اين دفتر خورخه ماریو برگولیو نيز اين اتهامات را رد کرده بود.