به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۲

آتوسا مصطفوی/متخصص قلب و عروق فلوشیپ اکوکاردیوگرافی
 
 نکاتی پیرامون سکته قلبی

 فاکتورهای خطر سکته قلبی مانند دیابت، چربی‌خون، مصرف سیگار، چاقی و کم‌تحرکی از مدت‌ها پیش در جامعه انسانی مطرح بوده‌اند. 
اما امروزه به دلیل تشدید این فاکتورها، سن سکته قلبی پایین آمده است. 
ماشینی‌شدن زندگی و کم‌تحرکی باعث شده است وزن افراد افزایش پیدا کند. 
از طرف دیگر سن مصرف سیگار یا حتی موادمخدر پایین‌تر آمده است. 

 موادمخدر مانند کراک می‌توانند در رگ‌های سالم قلب رسوب ایجاد کنند و مستقیما باعث سکته قلبی شوند. علاوه بر این آلودگی هوا نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است. این آلودگی می‌تواند عاملی برای سکته قلبی باشد چرا که کمبود اکسیژن در بدن، خونرسانی به بافت قلب را کاهش می‌دهد. به این ترتیب فرد در خطر سکته قلبی قرار می‌گیرد حتی اگر درصد گرفتگی رگ‌های قلبش زیاد نباشد.
اضطراب عروق بدن را تنگ می‌کند و...
یکی از دلایل بالا رفتن خطر سکته‌های قلبی و پایین آمدن سن متوسط بروز آن، افزایش استرس در زندگی‌های امروزی است. استرس باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام نورآدرنالین می‌شود. این ماده عروق بدن را تنگ می‌کند، بنابراین اگر فرد از قبل تنگی عروق داشته باشد استرس زیاد می‌تواند او را به سکته بیندازد. علاوه بر این رژیم‌های غذایی نادرست و گرایش به سمت فست‌فودها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. برای مثال در گذشته مادران برای تنقلات فرزندانشان از میوه و آجیل استفاده می‌کردند اما امروزه شکلات و فست‌فود‌ها جای خوراکی‌های سالم را گرفته‌اند. به این ترتیب تعجبی ندارد اگر سن سکته قلبی پایین آمده باشد.
چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان در مقابل سکته قلبی ایمن هستند؟
احتمال سکته قلبی در زنان و مردان در صورت وجود فاکتور خطر تقریبا یکسان است. با این حال ترشح هورمون‌های محافظت‌کننده در بدن خانم‌ها مانند استروژن و پروژسترون تا حدودی از ایجاد مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. معمولا بعد از سن یائسگی که این هورمون‌ها کاهش پیدا می‌کنند خطر سکته قلبی در زن و مرد یکسان می‌شود. برای مثال اگر خانم جوانی دیابت داشته باشد، می‌تواند به اندازه مردی که قندش تحت کنترل است در خطر سکته قلبی باشد، بنابراین فاکتورهای خطر باعث می‌شوند خانم‌ها نیز قبل از یائسگی به اندازه آقایان در خطر باشند.
نشانه‌های سکته قلبی را می‌شناسید؟
علامت بارز سکته قلبی، درد بسیار شدیدی است که در قفسه سینه ایجاد می‌شود. این درد ممکن است به فک و دست‌ها نیز گسترش پیدا کند و معمولا تا حد ناف احساس می‌شود (در واقع درد زیر ناف نشانه سکته قلبی نیست). همزمان با این درد، تعریق، تهوع و استفراغ نیز ممکن است ایجاد شود. حملات تپش قلب یا آریتمی نیز ممکن است علامت سکته قلبی باشند، البته همیشه تمام این علایم وجود ندارند. به طور کل می‌توان گفت درد آن‌قدر شدید است که فرد نمی‌تواند آن را تحمل کند و مجبور است به پزشک مراجعه کند. با این حال اگر فردی موادمخدر استفاده کند و آستانه تحمل‌پذیری‌اش بالاتر باشد یا کسانی که دیابتی هستند ممکن است این درد معمول را نداشته باشند. برای مثال ممکن است علامت‌شان تنگی نفس باشد یا اینکه حملات تهوع و استفراغ داشته باشند و خودشان هم متوجه نشوند آن لحظه سکته کرده‌اند و بعدها در نوار قلب‌شان مشخص شود. گاهی اوقات افراد سوال می‌کنند که آیا ایجاد درد در دست چپ نشانه سکته قلبی است یا خیر؟ درد دست چپ و سمت چپ سینه می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، از مشکلات ارتوپدی دست و شانه گرفته تا مشکلات گوارشی و زخم معده و... اما علل قلبی هم می‌توانند باعث ایجاد درد شوند و از آنجایی که سکته قلبی زندگی فرد را تهدید می‌کند اول باید مطمئن شد فرد سکته کرده است یا نه. بیماران معمولا نمی‌توانند بر اساس علایم بالینی خود سکته قلبی را تشخیص دهند و حتما باید مراجعه پزشکی داشته باشند.

شرق