به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۹۴

وندی شرمن کنار می‌رود

«ما آخر اين داستان را نمي‌دانيم»
وندي آر شرمن، مذاکره‌کننده ارشد پرزيدنت اوباما با ايران، چهارشنبه اعلام کرد در نظر دارد دولت را، کمي پس از ضرب‌الاجل ٣٠ژوئن ترک کند.
با کناره‌گيري او، تمامي مقامات ارشدي که در اين دوسال با ايران مذاکره کرده‌اند از دولت خارج مي‌شوند.  
اما کار او به‌هيچ‌وجه پايان نيافته است: خانم شرمن چهارشنبه، کمي بعد از اينکه
برنامه کناره‌گيري‌اش را به کارمندان خود اعلام کرد، واشنگتن را، در سي‌امين سفرش به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد، به مقصد اتريش و سوئيس ترک کرد.
وظيفه او در طول پنج هفته آينده اين خواهد بود که ببيند آيا اختلاف‌نظرهاي نهايي با ايران قابل برطرف‌کردن هستند يا خير؛ وظيفه‌اي که براي خانم شرمن ٦٥ ساله، مذاکره‌کننده‌اي سرسخت و پيگير با موهاي سفيد کوتاه که در عکس‌هاي مذاکرات در اتاقي مملو از مردان متمايز جلوه مي‌کرد، در حکم رويه‌اي آشنا خواهد بود.

(همکارانش در حمايت از او تي‌شرت‌هايي با نوشته «تيم روباه نقره‌اي» به تن مي‌کردند)  او بارها مذاکرات را به مکعب روبيک تشبيه کرده است، زيرا به گفته او دربرگيرنده همسوکردن عوامل به‌هم‌پيوسته بي‌شماري است.خانم شرمن، که فرد شماره‌سه وزارت خارجه به‌شمار مي‌رود، در پي تصدي مقامي ديگر در دولت نيست و برنامه‌اي براي بعد از کناره‌گيري‌اش ندارد، اما او به هيلاري کلينتون، نزديک است.
اين خانم کلينتون بود که خانم شرمن را براي به‌عهده‌گرفتن پرونده ايران و موارد ديگر دوباره به دولت بازگرداند. او پيش از اين به‌عنوان مددکار اجتماعي در بوستون، مشاور کمپين انتخاباتي يکي از نمايندگان سنا و همچنين مشاور مادلين آلبرايت، وزير خارجه دولت کلينتون در امور کره‌شمالي، ايفاي نقش کرده بود.

اين نگراني وجود دارد که با کناره‌گيري شرمن، برنز و جيک سوليوان، عمده حافظه تاريخي مربوط به توافق با ايران از دست برود. شرمن خود در مورد آينده مذاکرات گفته:
«ما آخر اين داستان را نمي‌دانيم». اما مي‌افزايد وقتي خسته و درمانده از بن‌بست‌هاي مذاکرات به خانه مي‌آيد، شوهرش، بروس استوکز، خبرنگار باسابقه واشنگتن، «به من يادآوري مي‌کند که اين مذاکرات تاريخي هستند».
شرق