به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۹۴

گزارش جنجالی نمتسوف از هزینه‌های روسیه در جنگ اوکراین

اهم هزینه های مالی روسیه در جنگ اوکراین طبق گزارش نمتسوف 2 میلیون روبل به هر کدام ازخانواده‌های 150 سربازکشته شده داده شد. امتیازات مالی ویژه برای سربازانی که داوطلبانه به این نبرد رفتند. 21 میلیارد روبل هزینه حفظ 6 هزار سرباز داوطلب. 25 میلیارد روبل هزینه حفظ نظامیان محلی در محل درگیری. 7 میلیارد روبل هزینه خدمات سخت افزاری ارتش روسیه.
بعد از گذشت سه ماه از حادثه قتل مشکوک بوریس نمتسوف گزارش وی توسط دوستان وفادار او منتشر شد و موجی از جنجال بپا کرد.
به گزارش یورونیوز مطالبی که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بوریس نمتسوف، سیاستمدار روس مخالف دولت پوتین تهیه شده، نشان می‌دهد ۲۲۰ سرباز روس در جریان دو درگیری گسترده در شرق اوکراین کشته شده‌اند.
بر اساس این گزارش ۶۴ صفحه‌ای که «پوتین- جنگ» نام دارد هزینه دخالت نظامی روسیه در اوکراین از جمله در الحاق کریمه به خاک این کشور میلیاردها دلار بوده است. در این میان الیا یاشین، ازمتحدان بوریس نمتسوف که نهایی کننده گزارش نمتسوف است، اعلام کرد: مشارکت سایه روسیه در شرق اوکراین آسیب‌های سیاسی بسیار بزرگی برای روسیه در پی داشت.
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از هواداران نمتسوف دلیل قتل رهبرشان را تلاش وی برای  تکمیل این گزارش می‌دانند. از سوی دیگر مقامات کرملین با رد هرگونه اتهام در زمینه همکاری با جدایی‌طلبان در شرق اوکراین و اعزام نیرو و مهمات به این مناطق، قتل نمتسوف را تلاش گروه‌های معارض حکومت برای ایجاد ناامنی و ساقط کردن اعتبار سیاسی دولت روسیه می دانند.
طبق گزارش‌ها تاکنون ۵ فرد چچنی به عنوان مظنونان اصلی قتل  نمتسوف بازداشت شده‌اند.
ë دیدار کری با پوتین و لاوروف
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا که از سال 2013 بدین سو برای اولین بار به روسیه سفر کرده است، اعلام کرد در این سفر گفت‌و‌گو‌های صریح و سازنده‌ای با ولادیمیر پوتین،رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور داشته است. وی در این دیدار پنج شرط اوباما در مورد مسأله اوکراین را به طرف روسی ابلاغ کرد. این شرایط شامل توقف درگیری‌ها در منطقه شیروکینو در شرق اوکراین، واگذاری اختیارات بیشتر از سوی دولت اوکراین به مناطق این کشور، برگزاری انتخابات در مناطق دونتسک و لوهانسک تحت نظارت سازمان‌های بین‌المللی، تأمین شرایط دسترسی مناطق مناقشه به کمک‌های انسانی و آزادی تمام زندانیان سیاسی ازجمله نادژدا ساوچنکو خلبان زندانی اوکراین در روسیه است.در همین حال جان کری طی تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری اوکراین وی را نیز در جریان مذاکرات مسکو قرار داده و خواستار اجرایی شدن توافق مینسک از طرف وی شد.
توافق مینسک که بین اوکراین، روسیه، آلمان و فرانسه به امضا رسیده‌است نقشه راهی برای حل مسالمت‌آمیز جنگ اوکراین است. این توافق درباره آتش‌بس در مناطق بحران زده اوکراین بود که بر اساس آن طرفین توافق کردند سلاح‌های سنگین را از منطقه بحران‌زده خارج کنند.
روزنامه ایران