به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۴

کنسرت «پرواز همای» لغو شد / ترانه بانوی ایرانی

 کنسرت «پرواز همای» که قرار بود پس از هشت سال به مدت پنج شب در تهران روی صحنه برود‌، لغو شد 

به گزارش ایسنا‌، طبق اعلام شرکت برگزارکننده، این کنسرت بنا به دستور مقام قضایی لغو شده است‌.

همچنین توسط شرکتی که اقدام به بلیت‌فروشی این کنسرت کرده‌، اعلام شده که مبالغ بلیت خریداران تا هفت روز کاری به حساب آن‌ها عودت خواهد شد.

قرار بود امشب 20 خردادماه اولین شب اجرای این هنرمند در تالار وزارت کشور برگزار شود.

خبر برگزاری کنسرت «پرواز همای» در تهران، هفته‌ی اول خردادماه 1394 منتشر شد. بلیت‌فروشی این کنسرت نیز به سرعت انجام و موجب شد تا کنسرت این هنرمند چند شب تمدید شود.

پس از قطعی شدن اجرای این کنسرت، سیدعلی نیکونیا - مدیر دفتر تولید و روابط عمومی موسسه آوای هنر اظهار کرد: «این برنامه پس از طی مراحل قانونی و اخذ همه مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی در تهران برگزار خواهد شد.»

اما پس از بلیت‌فروشی، انتقادات تندی نسبت به «پرواز همای» مطرح شد و او را به جریان‌های خاصی نسبت دادند. در این راستا «همای» 19 خردادماه یادداشتی منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «اگر من در گذشته اشتباهی داشته‌ام، پذیرفته‌ام و آمده‌ام که جبران کنم. صبور باشید، امروز و آینده‌ام را ببینید و سپس تصمیم بگیرید. نمی‌دانم این همه اصرار برای تخریب من از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ من پاسخ اعتماد نظام را، پاسخ محبت مردم را و پاسخ انتقاد اهالی موسیقی و منتقدان را فقط روی صحنه می‌توانم بدهم، چرا این فرصت را نداشته باشم؟ ناحق به من تهمت ضد انقلاب می‌زنید؟ من فرزند این انقلاب هستم و تا زنده‌ام وفادار به این سرزمین خواهم ماند.»

«پرواز همای» (با نام پیشین سعید جعفرزاده احمدسرگورابی) همراه با گروه «مستان» که مجموعه‌ای از نوازندگان سازهای ایرانی هستند، سبک تازه‌ای از موسیقی سنتی را ارائه می‌دهند. او همچنین خواننده‌ی گروه ارکسترال به آهنگسازی شهرداد روحانی در آمریکا بوده‌ است. همای، ‌زاده‌ی روستای «احمدسرگوراب» در گیلان است و ترانه‌هایی را نیز به زبان‌های گیلکی و تالشی اجرا کرده‌ است. او دیپلم خود را از هنرستان کمال‌الملک رشت (مرکز استان گیلان) کسب کرد و با علاقه‌ی فراوان به شعر، آواز و آهنگ وارد دانشگاه آزاد تهران شد و با ساز تخصصی سه‌تار و پیانو تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند. 

فرارو 
بانوی ایرانی، پرواز همای  
امان از نامسلمانی 




سعید جعفرزاده با نام هنری «پرواز همای» در احمد سرگوراب شفت به‌دنیا آمده و در زمینه سه‌تار و پیانو تحصیلاتش را در دانشگاه تهران به پایان رسانده.
او با گروه مستان و به‌کارگیری سازهای ایرانی و با چامه و چکامه‌سرایی،‌ موسیقی ملی ایران را در قالب ترانه‌هایی با مضامین تازه و روز عرضه می‌کند.
مخالفت با پوشش اجباری زنان (در ترانه بانوی ایرانی)، تشویق به رواداری با تکیه بر عرفان ایرانی (در ترانه در کعبه ما جنگ رسیدن به خدا نیست) دعوت به شادی و شادخواری (در ترانه مرغ سحر ناله سر مکن) و همچنین یادآوری کشته‌شدگان نوجوان در جنگ ایران با عراق (در ترانه ایران ای سرای من) از نمونه‌های این مضامین تازه در ترانه‌های اوست.  

سعید جعفرزاده:  ملودی‌ها در زندگی‌ همه انسان‌ها جاری‌اند و همه ی آدم‌ها می‌توانند ملودی بسازند و زندگی‌شان این‌کار را انجام می دهند؛ از زن‌ها و مردهایی که در شالیزارها نغمه‌سازی می‌کنند تا کسانی‌ که همان نغمه‌ها را به نظم می کشند و به گوش مردم می‌رسانند […] با توجه به رفتاری که با موسیقی‌ در ایران می‌شود و هیچ فضایی برای کار کردن برای هنرمندان نیست تا همین جا هنرمندان شاهکار می‌کنند.