به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۲، ۱۳۹۴

شیوه فعالیت سایت همسریابی دولتی:

 سایت همسریابی رسمی
 افتتاح شد
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، بالاخره اولین و مهمترین اقدام قابل ارائه وزارت ورزش و جوانان در زمینه ازدواج جوانان انجام و سایت همسان گزینی که یکی از اهدافش تسهیل امر ازدواج و پیدا کردن *هم کفو برای جوانان است، به طور رسمی افتتاح شد.

گذشت آن زمانی که خاله و عمه و همسایه، دختر یا پسری را که به نظرشان مناسب می رسید، برای ازدواج به خانواده ی دیگری معرفی می کردند و واسطه خیر می شدند.

وقتی همه چیز اعم از تفریح و خرید و فروش و تجارت و تحصیل الکترونیکی و مجازی شد، و وقتی واسطه های سنتی ازدواج به خاطر تغییر شرایط و عوض شدن ذائقه جوان ها از بین رفتند، خیلی عجیب نیست که بعد از مدتی برای پیدا کردن همسر هم دست به دامن همین دنیای مجازی بشویم.

قدیم ترها، کمتر ازدواجی را می شد پیدا کرد که خانواده دختر و پسر در آن نقش نداشته باشد. با گذشت زمان، رفته رفته خانواده ها هم یا به خواست خود جوانان یا به دلایل دیگر مثل تفاوت سلیقه با فرزندهایشان، از پروسه انتخاب همسر حذف شدند و جوان ماند و این مرحله سخت. در خیلی مواقع خانواده ها در مقاطعی دخالت هایی داشتند و خیلی وقت ها هم همه ی مراحل را به فرزندشان می سپردند. این اتفاق در ابتدا خوب و کارآمد به نظر می رسید تا این که حتی آمار هم اعتراف کردند احتمال شکست در ازدواج های سنتی از ازدواج هایی که به شکل امروزی و مدرن صورت می گیرند به مراتب کمتر است.

علاوه بر این، در سال های اخیر آمار ازدواج پایین آمد و اخباری از افزایش تجرد قطعی به گوش رسید که همه ی این ها نشان می داد، یک جای کار می لنگد. از بین رفتن سنت های قدیمی از یک طرف و نبود فضا برای آشنایی و شناخت جوان ها و خانواده هایشان از طرف دیگر سبب شده بود تا جوان ها موارد دلخواهشان را نیابند و به همین خاطر تمایلی به ازدواج نشان ندهند.

وقتی این خلاء شناسایی و حس شد، سایت هایی که عنوان "همسریابی" یا "دوست یابی" داشتند سر از تخم درآوردند. وظیفه این سایت های غیرمجاز، آشنا کردن دو نفر با هم بود که با اشکالات زیادی پیش می رفت.

بارها و بارها مسئولین وزارت ورزش و جوانان و البته مقام های انتظامی اعلام کرده بودند که فعالیت این سایت ها غیرمجاز است و در جهت تعطیلی خیلی هایشان هم قدم برداشته بودند اما آنقدر تعداد این پایگاه ها بالا و استقبال از آن ها زیاد بود که عملا نمی شد کاری جز توصیه و هشدار به جوان ها برای گول نخوردن انجام داد.

همه این اتفاق ها، یعنی از بین رفتن سنت های واسطه گری ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق به دلیل هم کفو نبودن دو نفر، زیاد شدن تمایل به تجرد و افزایش آسیب های سایت هایی که گفته شد، مسئولین تصمیم گیر کشور را به فکر چاره انداخت.

معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به عنوان بزرگترین متولی امور جوان در کشور از دو سال پیش دست به راه اندازی پایگاهی مجاز برای از بین بردن مشکل انتخاب فرد مناسب برای ازدواج زد و بالاخره هفته گذشته سایت همسان گزینی که به عنوان اولین سایت مجاز در این زمینه فعالیت می کند، افتتاح شد.

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان این سامانه دختران و پسران سالم و هماهنگ را پیدا می کند، خانواده ها را در فضای واقعی با یکدیگر آشنا می کند و زمینه ازدواج آن ها را فراهم می آورد.

این سامانه در حال حاضر بیش از صد نفر واسطه برای بررسی و پیدا کردن هم کفو جوانان دارد و البته در خود سایت، قسمتی برای ثبت نام این واسطین هم وجود دارد تا اگر مناسب و معتمد شناخته شدند، برای کمک به خدمت گرفته شوند.

*فرهنگ دهخدا: *هم کفو. [هََ ک ُف ْوْ ] (ص مرکب ) برابر. همسر. هم رتبه : رضائیه دختران خود را به شوهر نمیدادند زیرا کسی که هم کفو ایشان بوده باشد نمی یافتند. (تاریخ قم ).