به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۴

داستان خشک شدن یک رود

مستند از بالا دست تا پایین دست زاینده رود
به گزارش خبرگزاری ایسنا، کارگردان این فیلم در گفت و گو با ایسنا  گفته بود: این مستند ۴۵ دقیقه‌ای شامل نمایش برداشت‌های غیر مجاز از بستر رودخانه زاینده‌رود در بالادست توسط لوله‌های انتقال آب و ایستگاه‌های پمپاژ، خشکی تالاب زاینده رود و بایر شدن زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان و خشک شدن باغات غرب اصفهان است.
شهروز صادقی تصریح کرد: بخشی از این مستند به برداشت بیش از ۷۵۰ لوله آب با کمک ایستگاه‌های پمپاژ اشاره دارد که آب را از حوضه آبریز زاینده رود خارج می‌کند و هیچ گاه به این چرخه باز نمی‌گردد.

صادقی خاطر نشان کرد: این فیلم برداشت‌های آب به صورت پمپاژ در دو بخش بالادست و حد فاصل سد زاینده‌رود تا سد چم آسمان در استان چهارمحال و بختیاری را نشان می‌دهد که شامل پمپاژ با لوله، شق نهر (جداسازی بخشی از نهرهای آب منتهی به رودخانه زاینده رود)،کشاورزی در بستر رودخانه، چاه‌های حریمی، پمپاژهای سیار با استفاده از تراکتور است.

صادقی به موضوع حق آبه داران زاینده رود در این فیلم اشاره کرد و گفت: تلاش شده در این فیلم اظهارات حق آبه داران استان اصفهان به صورت شفاف و بر اساس مستندات تاریخی و منطبق بر واقعیت‌ها منعکس شود.

این کارگردان مستند تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان که بدون مصرف انرژی از طریق رودخانه زاینده رود مشروب و محصولاتی از قبیل گندم، جو، ذرت و خوراک دام تولید می‌گردید،  امروز به زمین‌های بایر و  شوره‌زار تبدیل شده است و به جای آن ۲۰ هزار هکتار از زمین های بالاست به تولید میوه‌جاتی از قبیل هلو و بادام اختصاص یافته است .

صادقی یادآور شد: این مستند بر اساس واقعیت‌های موجود و بیان دیدگاه های کارشناسان حوزه آب چه در پایین دست و چه در بالادست رودخانه تهیه و تلاش شده نگاهی بی طرفانه به بحران زاینده رود داشته باشد.