به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۴

سخنرانی شور انگیز امیرانتظام در نمایشگاه محمد نوری‌زاد (ویدئو)

دکتر محمد ملکی          مهندس عباس امیرانتظام

عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت مهدی بازرگان که یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران به شمار می‌رود، در یک سخنرانی احساسی در نمایشگاه نقاشی محمد نوری‌زاد از جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی "جنایت‌کار" نام برد و گفت که در تمام ۳۶ سال گذشته همه‌ی فشارها و شکنجه‌ها را تحمل کرده اما هیچ‌گاه در مقابل مسوولان این حکومت سر خم نکرده و به خواسته‌های‌شان "بله" نگفته است.
سخنرانی شور انگیز امیرانتظام در نمایشگاه محمد نوری‌زاد


آقای امیرانتظام پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» در سال ۱۳۵۸، از سوی این دانشجویان با اتهام جاسوسی روبه‌رو و بازداشت شد و پس از سپری کردن ۴۵۰ روز در زندان انفرادی به حبس ابد محکوم گردید.


او که در حال حاضر ۸۲ سال دارد، از سال ۱۳۸۱ و پس از سپری کردن ۲۱ سال زندان در مرخصی استعلاجی به سر می‌برد که در این مدت تحت نزدیک به ۳۰ عمل جراحی قرار گرفته و هرگز نیز اجازه‌ی خروج از کشور و دیدار با فرزندانش را نیافته است.

وی در سخنرانی خود زمانی که به دوری ۳۷ ساله از سه فرزندش اشاره کرد، نتوانست احساسات خود را کنترل کند؛ بغضش ترکید و با چشمانی اشک‌بار سخنانش را ادامه داد.

در این لحظات، گریه‌های اکرم نقابی، مادر سعید زینالی در آغوش آقای امیرانتظام فضای جلسه را تحت تاثیر خود قرار داد. سعید زینالی دانشجویی بود که بیش از ۱۵ سال قبل، در جریان قیام دانشجویی ۱۸ تیر ۷۸، توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بازداشت شد و از آن زمان هیچ اطلاعاتی از وضعیتش در دست نیست.