به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۴

نخستین گردهمایی انتخاباتی هیلاری کلینتون

به نام مردم، به کام قدرت
زیر آفتاب نیمروزی جزیره روزولت نیویورک ایستاده بود و از فرصت‌های برابر اقتصادی برای آمریکایی‌ها می‌گفت:
«اگر شما موفق نباشید، آمریکا موفق نمی‌شود، برای همین است که کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شده‌ام».
این سخنان هیلاری کلینتون بود در اولین گردهمایی انتخاباتی‌اش. در میان تشویق‌های هوادارانش گاه مکثی می‌کرد و بار دیگر ادامه می‌داد: «رفاه جامعه فقط برای اعضای هیأت‌رئیسه و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ مالی نیست. دموکراسی و رفاه فقط برای میلیونرها نیست.»
او در این سخنرانی‌اش وعده داده است که از خانواده‌های زحمتکش حمایت کند و خطاب به آنها گفت: «اگر شما به جایی نرسید، آمریکا هم به جایی نمی‌رسد».

کلینتون که تمرکزش بر طبقه متوسط و فرودست آمریکاست، جمهوری‌خواهان را متهم کرد که با سیاست خود فقط از ثروتمندان، صاحبان شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها حمایت می‌کنند.

اگرچه بخش عمده‌ای از نطق انتخاباتی کلینتون حول‌وحوش مسائل اقتصادی آمریکا می‌چرخید اما او در اشاره کوتاه خود به مسائل سیاست خارجی گفت: هیچ کشوری در قرن ٢١ در موقعیت بهتری قرار نگرفته و برای مقابله با تهدیدهایی قدیمی نظیر روسیه، کره شمالی و ایران بهتر تجهیز نشده است و در حال حاضر نمی‌تواند با قدرت‌های جدیدی چون چین مقابله کند.
اما همه صحبت‌های هیلاری کلینتون به شرطی می‌تواند او را به سکوی ریاست‌جمهوری پرتاب کند که از دید مردم آمریکا صادقانه و قابل‌اعتماد باشد، نظرسنجی‌های اخیر می‌گویند بیشتر مردم آمریکا او را این‌چنین نمی‌بینند. طبق نظرسنجی مشترک «سی‌ان‌ان» و «اوآرسی»، ٥٧ درصد آمریکایی‌ها بر این باورند که کلینتون صادق و قابل‌اعتماد نیست،
آماری که در ماه مارس، ٤٩ درصد بود. اتهام‌های فساد، اعتبار او را با شک و تردیدهایی مواجه کرده است. پس از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری بیل کلینتون در سال ٢٠٠١، بنیاد کلینتون به‌عنوان بنیادی بشردوستانه تأسیس شد، بنیادی که اکنون مایه شرمساری هیلاری کلینتون در مبارزات انتخاباتی ٢٠١٦ است. بنیاد کلینتون با مدیریت بیل کلینتون، همسر هیلاری و چهل‌ودومین رئیس‌جمهوری آمریکا، میلیون‌ها دلار کمک خارجی دریافت کرد، اهداکنندگانی که وزارت خارجه تحت‌رهبری هیلاری کلینتون به‌خاطرشان به معامله تجارت اسلحه به ارزش ١٦٥ میلیارد دلار تن داد.

این رسوایی تا آنجا پیش رفت که اکنون برخی ناظران می‌گویند: «اگر می‌خواهید لطف کلینتون‌ها، چه هیلاری چه بیل شامل حالتان شود، به بنیاد کلینتون کمک مالی کنید».اما مسئله فقط به فساد مالی منتهی نمی‌شود. 

داستان‌پردازی‌های هیلاری کلینتون هم از او چهره‌ای دروغ‌گو و غوغاسالار ساخته است. سال ٢٠٠٨ و مدت کوتاه پس از آنکه او برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کاندیداتوری کرد، گفت در سال ١٩٩٦ و در سفری به بوسنی او و دخترش چلسی پس از نشستن هواپیمایش در توزلا هدف حمله قرار گرفته‌اند. به‌گفته هیلاری کلینتون او و دخترش به‌جای شرکت در مراسم خوشامدگویی، مجبور شدند با سرهای پایین به داخل خودروشان هجوم ببرند.

 از بخت بد هیلاری کلینتون، چندین رسانه خبری از جمله سی‌بی‌اس که او و دخترش را در آن سفر همراهی کرده بودند، فیلم آن سفر را منتشر کردند و هیچ نشانه‌ای از ترس یا احساس خطر در لحظه پایین‌آمدن آنها از هواپیما به چشم نمی‌خورد.
کلینتون در جواب گفت که اشتباه کرده است؛ اما به نظر می‌رسد مردم این اشتباهات را فراموش نمی‌کنند. کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون شروع جنجال‌برانگیزی داشته اما موانع بزرگی پیش‌روی اوست، مواضع سیاسی و رسوایی‌های او احتمالا در آینده‌ای نزدیک بیش از پیش‌ رو می‌شود و همین جایگاه شکننده او را آسیب‌پذیر‌تر می‌کند.
روزنامه شرق