به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۴

هشدار لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاینمایر وزرای خارجه فرانسه و آلمان به ایران

اشتاینمایر              فابیوس
"مانور برای طفره رفتن" 
«فرانسه توافق می‌خواهد...اما نه توافق بد.»
فرانک ‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان که همراه با دیگر مقام‌های اروپایی به لوکزامبورگ سفر کرده روز دوشنبه (۱ تیر/ ۲۲ ژوئن) در ملاقات با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود به جمهوری اسلامی هشدار داد. او از ایران خواست که "در آخرین مترها"ی رسیدن به توافق فراگیر و نهایی هسته‌ای از "مانور برای طفره رفتن" استفاده نکند.



به گزارش دویچه وله، اشتاین‌مایر خاطرنشان ساخت که رسیدن به توافق نهایی هرگز مانند اکنون امکان‌پذیر نبوده است.

او تصریح کرد: «من ابراز امیدواری کردم که طرف ایرانی در استراتژی خود در مذاکرات در چارچوب تعیین‌شده در لوزان حرکت کرده و چیزی اضافه نکند و آن چه که در آن‌جا به توافق رسیده را به کناری نیاندازد.»

اشتاین‌مایر احتمال داد که مذاکرات نهایی در هفته آتی انجام شود. او تاریخ دقیقی برای مذاکرات پایانی ارائه نداد.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز در دیدار با ظریف طی اظهاراتی محتاطانه گفت: «فرانسه توافق می‌خواهد...اما نه توافق بد.» به گفته او، به مجرد این که ایران توافق را نقض کند تحریم‌ها باید به صورت خودکار دوباره اعمال شود. فابیوس ادامه داد، در صورت لزوم کنترل تأسیسات نظامی هم باید ممکن باشد.

ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در اوایل آوریل در لوزان سوئيس بر سر چارچوب محدود ساختن برنامه اتمی ایران به تفاهم رسیدند. مهلت مقرر برای رسیدن به توافق فراگیر پایانی در ۳۰ ژوئن (۹ تیر) به اتمام می‌رسد.