به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۵، ۱۳۹۴

اسرائیل و حماس در برابر دادگاه بین‌المللی لاهه

فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه

ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، پرونده‌ی مدارک مربوط به رویدادهای جنگ ۵ هفته‌ای تابستان ۲۰۱۴ در نوار غزه را تسلیم دادگاه لاهه کرد. در این درگیری‌ها، حدود ۲۲۰۰ فلسطینی و ۷۳ اسرائیلی کشته شدند.

دفتر نمایندگی دولت فلسطین در دادگاه لاهه، روز پنجشنبه (۲۵ ژوئن) اعلام کرد که نخستین پرونده مدارک و شواهد "علیه جنایات اسرائیل در نوار غزه" را به دادگاه لاهه ارائه داده است. ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، پس از تسلیم این پرونده به خانم فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه بین‌المللی کیفری، گفت که قصد فلسطین "عدالت‌خواهی است نه انتقام‌جویی." مقامات فلسطینی امیدوارند، دادگاه لاهه پس از بررسی اسناد این رویدادها، حکم محکومیت اسرائیل را به اتهام ارتکاب به "جنایت علیه بشریت" صادر کند.
دادگاه بین‌المللی کیفری که از سال ۲۰۰۲ تشکیل شده، در مواردی که دولت‌های ملی فاقد اختیار قانونی رسیدگی به اتهام‌های نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت هستند، به این گونه پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و وظیفه دارد به محاکمه‌ی مسئولان امر بپردازد.
تشکیلات خودگردان فلسطین، با وجود مخالفت‌ها و اعتراض‌های آمریکا و اسرائیل، از اول آوریل ۲۰۱۵ به‌طور رسمی به عضویت دیوان بین‌المللی کیفری درآمد. حماس، هر چند که خود از اتهام تخطی از موازین بین‌المللی بری نیست، از عضویت تشکیلات خودگردان در این دیوان حمایت ‌کرد. فاتو بنسودا در رابطه با تحقیقات اولیه‌ی این نهاد در خصوص رویدادهای جنگ میان اسرائیل و حماس در نوار غزه، در ماه مه گفته بود که دادگاه بین‌المللی کیفری، اتهامات "هر دو طرف مخاصمه" را بررسی خواهد کرد. این تحقیقات از ژانویه‌ی سال جاری میلادی آغاز شده است.
به گفته وزیر خارجه دولت فلسطین، «تحقق عدالت برای قربانیان فلسطینی اهمیت زیادی دارد؛ چه برای کسانی که جان خود را از دست دادند و چه کسانی که زنده هستند.»
در نبرد میان اسرائیل و حماس در تابستان ۲۰۱۴ در نوار غزه ، بیش از ۲۲۰۰ فلسطینی که اغلب غیرنظامی بودند و ۷۳ اسرائیلی کشته شدند. بیشتر کشته‌شدگان اسرائیلی، سرباز بودند.
دویچه وله