به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۹۴

سبزهای پارلمان اروپا خواستار آزادی نرگس محمدی شدند




به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نمایندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا در نامه‌اشان خطاب به خانم موگرینی نوشته‌اند:
«ما از شما درخواست داریم که از مقام‌های ایران بخواهید تا نسبت به آزادی نرگس محمدی به دلایل بشر دوستانه و مداوای فوری وی اقدام کنند. ما قویاً بر این باوریم که در التیام دردهای زنی که در راه همان ارزش‌هایی که اتحادیه اروپا مدافع آن است تلاش می‌کند، نقش شما می‌تواند تعیین کننده باشد.»

نمایندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا با ارسال نامه‌ای به فدریکا موگرینی- نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی-، تلاش برای آزادی نرگس محمدی- نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر- از زندان را خواستار شدند.

قرار است نامه نمایندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا توسط وزیر امور خارجه ایتالیا به دست خانم موگرینی رسانده شود.
این نامه هم‌زمان با برگزاری مراسم بیستمین سالگرد درگذشت الکساندر لانگر- فعال صلح- در تاریخ سوم ژوئن ۲۰۱۵ نوشته شده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، نمایندگان حزب سبز- EFA- در پارلمان اروپا در نامه‌اشان خطاب به خانم موگرینی نوشته‌اند: «ما از شما درخواست داریم که از مقام‌های ایران بخواهید تا نسبت به آزادی نرگس محمدی به دلایل بشر دوستانه و مداوای فوری وی اقدام کنند. ما قویاً بر این باوریم که در التیام دردهای زنی که در راه همان ارزش‌هایی که اتحادیه اروپا مدافع آن است تلاش می‌کند، نقش شما می‌تواند تعیین کننده باشد.»
بنیاد الکساندر لانگر در سال ۲۰۰۹ نرگس محمدی از ایران را به‌عنوان مدافع حقوق بشر سال، انتخاب و جایزه سالانه خود را به او اعطا کرد.
بنیاد الکساندر لانگر هر سال در یادبود او جایزه‌ای را به تلاشگرانی در سراسر جهان به‌پاس تلاش‌هایشان در راه آشتی، صلح و حقوق بشر اعطا می‌کند.
براین اساس چند نماینده شرکت‌کننده در مراسم بیستمین سالگرد درگذشت الکساندر لانگر در سخنانشان از نرگس محمدی به‌عنوان فعال حقوق بشر که در زندان است نام بردند.
مارتین شولتز- رئیس پارلمان اروپا- و کلودیا روت- نائب رئیس پارلمان آلمان- از جمله سخنرانان این مراسم بودند.
تقی رحمانی- همسر نرگس محمدی- که به مراسم بیستمین سالگرد درگذشت الکساندر لانگر دعوت شده بود نیز در سخنانی گفت که حکومت ایران و مقام‌های قضائی ایران باید نرگس محمدی و دیگر فعالان مدنی و سیاسی را آزاد کنند. او گفت که حتی مطابق قوانین ایران جای نرگس محمدی و امثال او در زندان نیست.
آقای رحمانی این سخنان را در حالی بیان می‌کرد که حسن فرشتیان- روحانی نواندیش و حقوقدان و وکیل ساکن فرانسه-، او را در این مراسم، همراهی می‌کرد.
آقای رحمانی در ادامه با اشاره به این موضوع که آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در حبس خانگی قرار دارند، این رفتارها از سوی را نگران‌کننده ارزیابی کرد.
او در سخنان خود با تأکید بر اینکه «راه نهایی برای دموکراسی و حقوق بشر در هر جامعه‌ای برعهده خود مردم آن جامعه است»، برجسته‌سازی موضوع «مسئولیت ملی» حکومت ایران در‌خصوص رعایت حقوق بشر برای شهروندانش از سوی نمایندگان مردم اروپا، بنیاد لانگر و دیگر تلاش‌گران مدنی را خواستار شد.
آقای رحمانی همچنین از زبان خانم محمدی گفت که همسرش آزادی فرد را زمانی دارای ارزش می‌داند که فرد بتواند از حقوق شهروندی برخوردار باشد و همچنین نهادهای مدنی قوی برای تقویت دموکراسی در جامعه شکل بگیرند.
او همچنین گفت که نرگس محمدی باور دارد که مسئله هسته‌ای ایران باید از راه گفت‌و‌گو حل شود.