به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، تیر ۰۳، ۱۳۹۴

سالانه شش میلیون کودک زیر پنج سال در جهان می‌میرند

یونیسف، در گزارش تازه‌ی خود از مرگ سالانه شش میلیون کودک زیر پنج سال در جهان خبر می‌دهد. سازمان ملل، جامعه جهانی را به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش بهداشت و آموزش و پشتیبانی هدفمند از کودکان مناطق فقیر فراخوانده است.

بر پایه‌ی تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد در صورت بی‌تفاوتی جامعه جهانی، شمار کودکانی که در ۱۵ سال آینده پیش از رسیدن به پنج سالگی می‌میرند، به ۷۰ میلیون نفر خواهد رسید. یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) در گزارشی که روز سه شنبه (۲۳ ژوئن/ ۲ تیر) در نیویورک منتشر شد، از مرگ سالانه شش میلیون کودک زیر پنج سال در جهان خبر داده است. بر پایه‌ی همین گزارش نزدیک به ۱۲۰ میلیون کودک هم بدون پشتیبانی جامعه جهانی در سال‌های آینده دچار پیامدهای سوءتغذیه مزمن خواهند بود.
آنتونی لیک، رئیس یونیسف با اشاره به پیامدهای این نارسایی‌ها برای زندگی و آینده کودکان و تبعات آن برای خانواده و جامعه، از جامعه جهانی خواسته بیش از پیش به کودکان فقیر و مورد تبعیض واقع شده در جهان توجه کنند.
بنا بر گزارش سازمان ملل سالانه شش میلیون کودک زیر پنج سال در اثر بیماری‌های قابل پیشگیری یا درمان، جان خود را از دست می‌دهند.
در گزارش تازه‌ی یونیسف البته به پیشرفت‌هایی هم در رابطه با بهبود شرایط کودکان اشاره شده است. بر پایه این گزارش در ۲۵ سال گذشته نرخ مرگ و میر در میان کودکان از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در سال به تقریبا ۶ میلیون رسیده است.
همچنین بر پایه تحقیقات تازه یونیسف، در سراسر جهان شمار کمتری کودک در اثر سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند و شمار کودکانی که بخت راه یافتن به دبستان را پیدا می‌کنند، افزایش یافته است.
یونیسف از جامعه جهانی خواسته است که سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش بهداشت و آموزش انجام دهد و به طور هدفمند از کودکان و نوجوانان مناطق محروم جهان پشتیبانی کند.
دویچه وله