به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۰۵، ۱۳۹۴

تشکیل پرونده برای دکل گمشده نفتی ۷۸ میلیون دلاری

آنجا شتر با بار گم می‌شود!

طفلی به نام دَکَل، دیریست گُم شده ست / با پایه‌های آهنینِ فرورفته زیر آب
با برجکی بلند، ز فولاد، به بالای آسمان / هرکس از او نشانی دارد، ما را کند خبر
 دکتر شفیعی‌کدکنی 
 ۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ گزارش محرمانه ای را سازمان بازرسی کل کشور خطاب به «معاون دادستان و سرپرست دادسرای جرایم ویژه اقتصادی» را منتشر کرد. 
در این گزارش محرمانه ۳۸ برگی که تنها ۷ برگ آن منتشر شد، از «مسعود سلطان‌پور» مدیرعامل وقت شرکت تاسیسات دریایی ایران و «علی طاهری مطلق» به عنوان دو تن از متهمان مفقود شدن «دکل نفتی ۷۸ میلیون دلاری» نام برده شده است. 
انتشار این اسناد توسط هیچ مرجع قانونی و رسمی تایید و تکذیب نشد، اما دو هفته پس از انتشار آن، آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، تیم ویژه‌ای را در حفاظت اطلاعات این قوه تشکیل داد تا مشخص کنند این اسناد محرمانه، چطور در «سایت سحام» منتشر شده است؛ هر چند این تیم هم پس از چند ماه فعالیت به نتیجه خاصی نرسید. 

دو ماه پیش از انتشار این اسناد نادر قاضی پور در آذرماه ۱۳۹۳ پرده از این فساد مالی برداشت و گفت: «با پیگیری‌ها و نامه‌نگاری که در زمینه مفقود شدن دکل نفتی ایرانی داشتیم، دکتر لاریجانی رئیس مجلس دستور بررسی دکل گمشده ۷۸ میلیون دلاری «دین» را به مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس داد.» 

حالا روزنامه اعتماد ۴ ماه پس از انتشار این اسناد برای نخستین بار، از واکنش یک مقام عالی‌رتبه دولتی در خصوص مفقود شدن این دکل خبر داده است.
اعتماد در این رابطه نوشته است: ماجرای دکل حفاری گمشده نفتی وارد فاز تازه‌ای شده است. حالا وزیر نفت نیز خبر گم شدن دکل حفاری ایران را تایید می‌کند و از تشکیل پرونده‌ای در این خصوص خبر می‌دهد. داستان دکل نفتی گمشده آن‌قدر جذاب است که حتی این یک جمله وزیر نفت مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گیرد. 

در برابر صدها میلیارد دلار منفوله (لابد به معنی نفله‌شده) در دوران تورم و درآمد ٧٠٠میلیارد دلاری نفت و واردات ٧٢٠ میلیارد دلاری، این ٨٠ میلیون دلار ناقابل است! 

باری در عالم خیال مطلبی بازسازی‌شده به ذهنم رسید که به‌دلیلی آن را به صاحب اصلی‌اش یعنی به ادیب و شاعر نامدار دکتر شفیعی‌کدکنی تقدیم می‌کنم:
طفلی به نام دَکَل، دیریست گُم شده ست
با پایه‌های آهنینِ فرورفته زیر آب
با برجکی بلند، ز فولاد، به بالای آسمان
هرکس از او نشانی دارد، ما را کند خبر