به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۳۰، ۱۳۹۴

هوشنگ طالع، یادداشت شماره ۴۱۷

هیچ ایرانی غیرت‌مند و شرافت‌مند، قرارداد ترکمان‌چای هسته‌ای را نمی پذیرد
سخنان دیروز ولادیمیر پوتین در همایش اقتصادی پترزبورگ ، تاییدی بود بر گمانه‌زنی چند روز پیش گروهی از دیده‌بانان گفت‌وگوهای هسته‌ای ، مبنی بر کوتاه آمدن کامل جمهوری اسلامی در برابر 1 + 5 ( بخوان آمریکا + اسرائیل ) و در نتیجه   رسیدن به توافق با 1 + 5 یا در حقیقت پذیرش « حاکمیت محدود ملی یا کاپیتالاسیون هسته‌ای » از سوی دولت جمهوری اسلامی ».


آقای پوتین گفت : توافق در موعد مقرر در دست‌رس است ؛ زیرا ایران در مواضع خود تغییرات زیادی داده است ( ‌نرمش فراتر از انتظار غرب؛ اما بدون پسوند قهرمانانه ) . وی هم چنین افزود که آقای اوباما ، به این توافق نیاز مبرم دارد .
 البته از یاد نبریم که در فوریه سال 1829میلادی ( اسفند 1198خورشیدی )‌ نیز تزار روس به دستینه شدن قرارداد «ترکمان‌چای»  نیاز مبرم داشت ؛ زیرا بر اثر آن قرارداد شو،‌ روسیان بر دایره‌ی مداخلات ناروای خود در ایران افزودند و هم‌گام با انگلیس ، بر پایه‌ی قرارداد 1907 و سپس قرارداد محرمانه‌ی1916 ، ایران را تا مرز نابودی و تجزیه‌ی کامل کشاندند.

از این رو، وطن‌یاران ، میهن‌پرستان ، ناسیونالیست‌ها ، پان‌ایرانیست‌ها و همه‌ی‌کسانی که به ایرانی آزاد و مستقل می‌اندیشند ، قراردادی را که چیزی کم‌تر از حق ایران بر پایه‌ی قرارداد  « ان پی تی » برای مردم و ملت ایران قایل شود ، نمی‌پذیرند . این « حق » عبارت است از غنی سازی بدون حد و مرز ، گسترس صنایع هسته‌ای بدون حد و مرز . انجام پژوهش و توسعه ، بدون حد و مرز .
هم‌چنین ، عدم پذیرش قرارداد الحاقی که ویژه‌ی کشورهای جهان سوم طراحی شده است ، اجرا گردیده است و اجرا می‌گردد . اگر آقایان روحانی ـ ظریف خود را در زمره‌ی مردمان جهان سوم می‌دانند ، ما نمی‌دانیم.

شاید بتوان « ترکمان‌چای » دیگری را به مردم و ملت ایران تحمیل کرد ؛ اما عمر تحمیل و تحمیل‌کنندگان، دراز نخواهد بود.

شنبه30 خرداد‌ماه 1394 ـ هوشنگ طالع