به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۴

نشانهً موفقیت تحصن خانم نسرین ستوده در دفاع از یک حق قانونی / چهاردهمین گردهمایی پاریس

تعلیق پروانه وکالت خانم ستوده از ۳ سال به ۹ ماه کاهش یافته است

دادگاه انتظامی وکلا حکم تعلیق پروانه وکالت نسرین ستوده را از سه سال به ۹ ماه کاهش داد.
به گزارش کلمه، با ابلاغ حکم جدیدی که از سوی دادگاه انتظامی وکلا صادر شده، حکم تعلیق پروانه وکالت خانم ستوده از ۳ سال به ۹ ماه کاهش یافته است.
با توجه به گذشت نزدیک به ۹ ماه از آغاز دوره تعلیق پروانه وکالت نسرین ستوده، این حکم به معنای پایان محرومیت وی از وکالت در روزهای آینده است.

این وکیل دادگستری که معتقد بود دادگاه انتظامی وکلا در تعلیق پروانه وکالتش تحت فشار نهادهای امنیتی بوده، اکثر روزهای ۹ ماه گذشته برای اعتراض به حکم مذکور مقابل ساختمان کانون وکلا تحصن می کرد.

تعداد قابل توجهی از وکلای دادگستری و فعالان مدنی نیز در این مدت با حضور در این محل، از اعتراض وی حمایت کردند.
کاهش چشمگیر مدت تعلیق پروانه وکالت نسرین ستوده را می توان نشانه موفقیت تحصن وی در دفاع از یک حق قانونی دانست.
خانم ستوده در سال ۸۸ در دفاع از زندانیان سیاسی و آسیب دیدگان حوادث پس از انتخابات فعال بود و به همین خاطر به ۱۱ سال حبس محکوم شد. 
او از شهریور ۱۳۸۹ در زندان بود. اما پس از حدود سه سال حبس، به دنبال روی کار آمدن دولت یازدهم، در شهریور ۱۳۹۲ از زندان آزاد شد.

خانم ستوده با تایید این خبر در صفحه فیس بوک خود، ابراز امیدواری کرده که بتواند در روزهای آینده پروانه وکالتش را تمدید کند و کار خود را از سر بگیرد.


چهاردهمین گردهمایی پاریس در پشتیبانی از حقوق دگراندیشان در ایران  و همبستگی با نسرین ستوده و یارانش


به دعوت سه نهاد دموکراتیک و حقوق بشری ایرانی، چهاردهمین گردهمایی‌ برای پشتیبانی از نسرین ستوده و حقوق دگراندیشان، یکشنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۱۵ در میدان سن‌میشل، در مرکز پاریس برگزار شد.

به مناسبت همزمان شدن گردهمایی با جشن موسیقی در فرانسه، هنرمندان عزیزمان شبنم طلوعی، حمید جاودان و مهرداد بران، شعر معروف «آزادی Liberté » اثر شاعر بزرگ فرانسه پُل الوار را به فارسی و فرانسه اجرا کردند. به این ترتیب، ما به عنوان ایرانیان ساکن فرانسه سهم خود را در این جشن بزرگ شهروندی ادا کردیم.

از طرف دیگر چهاردهمین گردهمایی همبستگی همزمان شده بود با سالگرد خیزش بزرگ شهروندی شش سال پیش ایرانیان برای اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۱٣٨٨. در همین رابطه، بهمن امینی با اشاره به حضور بدون خشونتِ میلیونی شهروندان در خیابان‌ها و پاسخ سراسر خشونتِ جمهوری اسلامی به آنها، و با اشاره به چند خبر تاسف بار روزهای گذشته، گفت وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان فاجعه بار است.

دکتر عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون جامعه های حقوق بشر، ابتدا به فرانسه و سپس به فارسی، درباره کنشگر حقوق بشر و وظیفه او که دفاع بی‌قید و شرط و بدون ملاحظات سیاسی و مذهبی از حقوق همه شهروندان و اعتراض به نقض آن در هرشرایطی و بدون مصلحت اندیشی‌های کاسبکارانه سیاسی است سخن گفت. او از مبارزه نسرین ستوده که مبارزه برای دفاع از حقوق همه دگراندیشان است و از همراهی بسیاری چون دکتر ملکی که همراه با نسرین هستند تقدیر کرد.

دکتر فواد صابران، روانشناس و عضو جامعه بهاییان ایران، نیز با اشاره به جایگاه مهم نسرین ستوده در دفاع از سرکوب شدگان در همه سال‌هایی که گذشته است و به ویژه با اشاره به دفاع نسرین از حقوق شهروندی بهاییان ایران، گفت او نه تنها از بهاییان که از همه کسانی که حقوق شان پایمال می‌شود دفاع می‌کند و برای دفاع از آزادی و حقوق دگراندیشان در ایران، باید از نسرین ستوده پشتیبانی کرد.

آخرین سخنران توفیق علال، نویسنده و روشنفکر فرانسوی الجزایری تبار و رییس نهاد «مانیفست آزادی‌ها» بود که به فرانسه سخن گفت. ترجمه سخنان کوتاه و مهم او در پایان این گزارش آمده است.
همزمان با برگزاری گردهمایی دفاع از حقوق دگراندیشان، به ابتکار انجمن جمهوریخواهان ایران و کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی، در میدان سن میشل نمایشگاهی از طرح های طراحان کشورهای مختلف در پشتیبانی از آتنا فرقدانی برگزار شد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. گزارش این حرکت جداگانه منتشر خواهد شد.
هم‌چون گردهمایی‌های پیشین، پخش تراکت و اطلاعیه به زبان فرانسه و گفتگو با کسانی که خواستار اطلاعات بودند، در چهاردهمین گردهمایی نیز انجام شد.
در ساعت ۱۷، گردهمایی با سرود و عکس دسته جمعی به پایان رسید و یادآوری شد که این گردهمایی‌های همبستگی و اطلاع رسانی ادامه دارد.

انجمن جمهوریخواهان ایران – پاریس - جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس


همبستگی با مبارزه برای آزادی، حقوق بشر و برقراری دولت قانون در ایران

توفیق علال*
من امروز به دعوت دوستان ایرانی ام، برای ابراز همبستگی با مبارزه زنان و مردان ایرانی برای آزادی، حقوق بشر و برقراری دولت قانون در ایران، اینجا هستم. ما به این مبارزه بسیار توجه داریم و پشتیبان آن هستیم. جدا از ابراز همبستگی و سپاسگزاری از دوستان و رفقای ایرانی‌مان، می‌خواهم از فرصت استفاده کرده و کوتاه به چند نکته اشاره کنم.
این روزها ما شاهد آن هستیم که هم‌زمان با هیاهوی بسیار بر سر مذاکرات هسته ای هیچ هفته ای نیست که در ایران آزادی و حقوق شهروندان پایمال نشود و برای کنشگران اجتماعی و سیاسی محدودیت ایجاد نگردد و یا آنها را به زندان نیندازند. این فاجعه‍ی مداوم نه تنها حاصل یک حاکمیت تئوکراتیک، بلکه نتیجه‍ی عملکرد یک حکومت پلیسی است. گفتار مذهبی این حاکمیت در ماهیت دیکتاتوری آن چیزی را عوض نمی‌کند. نگاه کنید به سرکوب جنبش سبز در همین چند سال گذشته و پس از آن. جدا از جریان و نتیجه‍ی مذاکرات هسته‌ای، این واقعیت باید همواره مد نظر ما باشد.
مخاطب نکته‍ی دومی که می‌خواهم یادآوری کنم برخی از دوستان و رفقای چپ ما هستند که می‌گویند انتقاد از جمهوری اسلامی و گردهمایی علیه آن، این قدرت مهم خاورمیانه را ضعیف کرده و راه را برای دخالت قدرت‌های امپریالیستی و یا جریان‌های افراطی اسلام‌گرا مثل داعش، هموار می‌کند. به این دوستان باید بگویم اشتباه بزرگیست که فکر می‌کنند جنبش شهروندی ایران که تقاضای حقوق و آزادی می‌کند با قدرت‌های بزرگ همراه می‌گردد. این یک اشتباه اساسی است و حتی می‌شود گفت که صلح و حق حاکمیت ملت‌ها در منطقه بدون رعایت آزادی و حقوق بشر و دولت قانون معنی نخواهد داشت و این همان چیزیست که مردم ایران برای آن مبارزه می‌کنند.

سومین نکته مهم این است که در خاورمیانه و به ویژه در کشورهای جهان عرب، جنبش‌هایی که برای رسیدن به آزادی و حقوق بشر مبارزه می‌کنند باید آگاه باشند که هر پیشرفت و یا پسرفت در زمینه‍ی آزادی، حقوق بشر و دولت قانون در ایران بر تمام منطقه تاثیر خواهد داشت.
یادآوری می‌کنم که جنبش اجتماعی ۲۰۰۹ در ایران (جنبش سبز) به نوعی پیشاهنگ و الهام بخش جنبش‌های اجتماعی در کشورهای عرب بود. به این دلیل «مانیفست آزادی‌ها» نه تنها خواهان همبستگی، بلکه خواهان پشتیبانی متقابل این جنبش ها از یکدیگر است.

دوستان عزیز
این آنچه بود که می‌خواستم در این فرصت کم برای شما بگویم. در هرصورت، «مانیفست آزادی‌ها» با همه‍ی امکاناتش همیشه در کنار شماست.
سپاسگزارم

​دکتر عبدالکریم لاهیجی، توفیق علال، بهمن امینی، نماینده ای از نیروهای لاییک مصر، نماینده ای از نیروهای لاییک سوریه، نماینده ای از نیروهای لاییک تونس و نماینده ای از نیروهای لاییک فلسطین، در برنامه ای که به ابتکار کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی و همکاری «مانیفست آزادی‌ها» در روز جهانی حقوق بشر (۱۱ دسامبر ۲۰۱۱) در سالن جامعه دفاع از حقوق بشر فرانسه برگزار شد. موضوع اصلی این برنامه، نقض حقوق بشر در خاورمیانه و کشورهای مغرب و تلاش برای هماهنگ کردن مبارزه نیروهای پیشرو برای دفاع از حقوق بشر در این کشورها بود.
دویست و چهل و هشتمین روز تحصن در اعتراض به محرومیت از کار دگراندیشان در ایران
فراخوان پانزدهمین گردهمایی برای دفاع از حقوق دگراندیشان در ایران
و همبستگی با تلاش نسرین ستوده و یارانش
پاریس، میدان سن‌میشل، یکشنبه ۲٨ ژوئن ۲۰۱۵، از ساعت ۱۶ تا ۱۷


هم‌میهن آزاده
یکی از آخرین شگردهای جمهوری اسلامی برای محروم کردن شهروندان از حق دفاع، ممنوعیت حضور وکلای مستقل در بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده های سیاسی و مطبوعاتی است. نسرین ستوده می‌گوید:
«یکی از بدترین خبرها را در محل تحصن شنیدیم. حذف وکلای مستقل از بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده های سیاسی و جایگزینی وکلای دست نشانده در مرحله تحقیقات مقدماتی».

دویست و چهل و هشتمین روز تحصن نسرین ستوده در اعتراض به محرومیت از کار دگراندیشان در ایران

این تلاش تازه حکومت برای محدود کردن آزادی انتخاب وکیل و پایمال کردن حق شهروندان به داشتن دفاع مستقل، می رود به یک بحران جدی در حوزه قضاوت و وکالت تبدیل شود. حضور وکلا در کنار نسرین ستوده در مقابل کانون و اعلام اعتراض به شکل های گوناگون نشان از گستردگی اعتراض وکلا به این قانون است.

در روزهایی که گذشتند، اعدام منصور آروند زندانی سیاسی کُرد، وضعیت ناروشن حکم اعدام محمد علی طاهری بنیانگذار عرفان حلقه، محکومیت فرزاد مرادی‌نیا کُنشگر کارگری به دو سال حبس، بازداشت رضا امجدی و فردین میرکی دو کُنشگر کارگری، محکومیت زین‌العابدین قائمی وبلاگ نویس به سه سال زندان، محکومیت آتیلا سیفی کُنشگر مدنی به ۶ ماه حبس، دستگیری و سرکوب وسیع جوانان به بهانه روزه خواری، گوشه هایی از وضعیت فاجعه بار حقوق بشر در ایران است.
ما با نسرین ستوده و یارانش و صدها کنشگر جنبش کارگری، جنبش زنان، جنبش دانشجویی که در زندان هستند و با هزارانی که در بیرون زندان برای دفاع از آزادی و حقوق بشر تلاش می‌کنند، همراه هستیم و تلاش می‌کنیم به اندازه توان‌مان صدای اعتراض آنها باشیم.
ما از ایرانیان ساکن پاریس دعوت می‌کنیم برای اعتراض به سرکوب، دفاع از آزادی و حقوق بشر و همبستگی با نسرین ستوده و یارانش، در پانزدهمین گردهمایی برای دفاع از حقوق دگراندیشان در ایران، در روز یکشنبه ۲٨ ژوئن ۲۰۱۵، از ساعت ۱۶ تا ۱۷ در میدان سن‌میشل (مترو سن‌میشل ) شرکت کنند.

انجمن جمهوریخواهان ایران – پاریس - جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی – پاریس