به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۵، ۱۳۹۴

نامه‌هاي اينشتين ٤٢٠ هزار دلار فروخته شدند

مجموعه‌اي از نامه‌هاي ناياب و صميمانه «آلبرت اينشتين» درباره خدا، جغرافيا خواندن پسرش و موتور بخار كوچك اسباب‌بازي روز پنجشنبه در حراجي به قيمت ٤٢٠ هزار دلار به فروش رسيد. اين رقم با تخمين‌هاي قبل از حراج بسيار فاصله دارد.
٢٧ نامه اينشتين به زبان‌هاي انگليسي و آلماني و دست‌نوشته و هم با ماشين تايپ نوشته شده بودند. مجموعه‌داري طي دهه‌ها اين نامه‌ها را گردآوري كرده و اين نامه‌ها، گران‌ترين آثار شخصي اينشتين هستند كه براي فروش گذاشته شدند. حراج‌خانه «پروفايل اين هيستوري» ٤٢٠ هزار و ٦٢٥ دلار آثار اينشتين را به فروش رساندند كه ٦٢ هزار و ٥٠٠ دلار آن براي نامه اينشتين به پسرش درباره رابطه نظريه نسبيت و بمب اتم بود.

«جوزف مادالنا» بنيانگذار اين حراج‌خانه مي‌گويد: «همه مي‌دانيم او چه كرده و با نظريه نسبيت چطور دنيا را تغيير داده است. اما اين نامه‌ها روي ديگر سكه را به ما نشان مي‌دهد: رابطه او با فرزندانش چطور بوده و اعتقادش به خدا چه بود؟»
در يكي از نامه‌ها، اينشتين از يكي از پسرانش خواهش مي‌كند جغرافي را جدي‌تر بخواند. در نامه‌اي ديگر به دوستي كه به تازگي شوهرش به او خيانت كرده، دلداري مي‌دهد. او در تولد هفتادسالگي عمويش براي او نامه نوشته است. او در اين نامه به عمويش مي‌گويد آن موتور بخاري كه سال‌ها پيش به او داده، يك عمر علاقه او به علم را به ارمغان آورده است.
اينشتين در نامه‌اي كه درباره خدا نوشته، به كلي اين عقيده را كه او كافر و بي‌خدا است را رد مي‌كند.
همچنين در اين حراجي از جمله ديگر خاطرات و اسناد تاريخي فروخته شده، نسخه دست‌نويس سيزدهمين «متمم قانون اساسي امريكا» است كه توسط ١٢٥ نفر از اعضاي كنگره به امضا رسيده بود و به قيمت ١٨٧ هزار و ٥٠٠ دلار فروخته شد.  ادالنا مي‌گويد: «اين نامه‌ها مهم‌ترين آثاري هستند كه به دست‌مان رسيده است. مثل دستخط «بيب راث» يا عكس امضا شده «مرلين مونرو» نيست. اين نامه‌ها ارزش تاريخي دارند.»
آلبرت اينشتين فيزيكدان نظري آلماني بود. اينشتين جايزه نوبل فيزيك را در سال ١٩٢١ براي خدماتش به فيزيك نظري و به خصوص به خاطر كشف قانون اثر فوتوالكتريك دريافت كرد. اينشتين بيش از ٣٠٠ مقاله علمي و حدود ١٥٠ اثر غيرعلمي منتشر كرده است. در فرهنگ عامه، نام «اينشتين» مترادف هوش زياد و نابغه است.
اعتماد