به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۴

شیردهی اعتراضی مادران مجارستانی در داخل رستوران مک‌دونالد (ویدئو)

دو روز بعد از آن‌که یک زن مجارستانی اعلام کرد در هنگام شیر دادن به نوزادش در یکی از شعبه‌های رستوران‌ زنجیره‌ای مک‌دونالد در شهر بوداپست، توسط مامور حفاظت این رستوران از این کار منع شده، شماری از مادران به این رستوران رفتند و در اقدامی اعتراضی، به نوزادان‌شان شیر دادند.
این زن پیش‌تر، در شرح ماجرا در صفحه‌ی فیسبوکش نوشته بود: «قبل از خروج از منزل و برای پیش‌گیری از شیردادن در محیط عمومی، به نوزادم شیر دادم. با این وجود، حدود ساعت نه صبح، به دلیل گرمای ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد، فرزندم خیلی گرم و تشنه شده بود، به داخل شعبه‌‌ای از مک‌دونالد در ایستگاه راه‌آهن غربی بوداپست رفتم تا در گوشه‌ای خلوت و آرام، به او شیر بدهم. از پیش‌خدمت رستوران پرسیدم که گفت مشکلی ندارد. اما مدتی بعد بازگشت و اظهار داشت که محافظ امنیتی به وی گفته که شیر دادن در محیط رستوران پذیرفته نیست. وی بعد از چک کردن این موضوع با مدیر رستوران، حرفش را تکرار کرد.»
این ماجرا به سرعت در فضای فیسبوک مجارستانی‌ها فراگیر شد و به دنبال آن، فراخوان شیردادن مادران در داخل این شعبه از رستوران مک‌دونالد در شبکه‌های اجتماعی منتشر گردید.
اریکا اشمیت، یکی از زنان شرکت‌کننده در این اقدام اعتراضی، به شبکه‌ی خبری بی.بی.سی گفته: «زنان خیلی کمی هستند که در محیط‌های عمومی در مجارستان به نوزادان‌شان شیر بدهند. چرا که نمی‌خواهد مورد آزار و بی‌احترامی قرار بگیرند.»
خانم اشمیت با شگفت‌انگیز خواندن این حرکت افزوده که این نخستین بار بود که زنان در هم‌بستگی با یکدیگر در مجارستان جمع می‌شدند.
از سوی دیگر، مک‌دونالد نیز با سرزنش کردن مامور گارد حفاظتی خود، مسوولیت ماجرا را به گردن این مامور انداخته و اعلام کرده که در حال بررسی این موضوع است.
این کمپانی هم‌چنین، در بیانیه‌ی خود از شیر دادن مادران به نوزادان‌شان در داخل رستوران‌های مک‌دونالد استقبال کرده است.