به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۴

دادستانی سوئيس: جاسوسی از مذاکرات اتمی ایران انجام گرفته است


دادستانی سوئیس اعلام کرد که دادرسی علیه فرد یا نهادی ناشناس را که مظنون به انجام جاسوسی از مذاکرات اتمی ایران است آغاز کرده است.
در همین حال، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که از حصول یک توافق محکم با ایران مطمئن نیست.
به گزارش خبرگزاری آلمان، شنود و جاسوسی از مذاکرات محرمانه هسته‌ای ایران صورت گرفته است. دادستانی سوئیس روز پنج‌شنبه (۱۱ ژوئن / ۲۱ خرداد) تایید کرد که در پی درخواست دولت این کشور در حال انجام تحقیقات درباره جاسوسی احتمالی از مذاکرات اتمی است.
به گفته دادستانی سوئیس، دادرسی علیه فرد یا نهادی نامعلوم که مظنون به انجام فعالیت اطلاعاتی- امنیتی و سیاسی ممنوع است، آغاز شده است.
نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه به‌اضافه آلمان) در ماه‌های اخیر از جمله در شهرهای ژنو و لوزان در سوئیس درباره مناقشه اتمی ایران به بحث و مذاکره مشغول بوده‌اند.
انتشار خبر احتمال جاسوسی از مذاکرات
روز چهارشنبه (۱۰ ژوئن) شرکت "کاسپرسکی" که نرم‌افزارهایی برای مقابله با ویروس‌های کامپیوتری تهیه می‌کند، اعلام کرد که هکرها به شبکه اینترنتی این شرکت حمله کرده‌اند.
مسئولان شرکت "کاسپرسکی" تایید کردند که هکر‌ها با نصب بد‌افزار "بسیار پیچیده" در شبکه اینترنتی این شرکت، احتمالاً توانسته‌اند به اطلاعات کامپیوترهای هتل‌هایی که در آن مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ جریان داشته، دست یابند.
مسئولان شرکت "کاسپرسکی" نامی از هکرهای احتمالی نبردند، اما تصریح کردند که ساخت چنین بد‌افزاری "بسیار سخت و پرهزینه" است و باید دست "دولتی" را در این حمله دید که "دارای منافع سیاسی مهم در منطقه" است.
اتهام به اسرائيل و واکنش به آن
در پی انتشار این خبر، "وال استریت ژورنال" روز چهارشنبه نوشت که "اسرائيل در پس این حمله قرار دارد". به نوشته این روزنامه، آمریکا در فوریه ۲۰۱۵ اسرائیل را متهم کرد که با افشای برخی از جزئیات مذاکرات می‌کوشد به روند گفت‌وگوها میان ایران و جامعه بین‌المللی لطمه زند.
وزارت دفاع اسرائيل در ساعات پایانی روز چهارشنبه در واکنش به اخبار منتشر شده درباره جاسوسی این کشور از هتل‌های محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ این اخبار را نادرست خواند.
الی بن داهان، وزیر دفاع اسرائيل، به رادیو اسرائيل گفت که اسرائيل برای جمع‌آوری اطلاعات از این روش‌ها استفاده نمی‌کند و از راه‌های دیگری بهره می‌برد تا از جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران مطلع شود.
اسرائيل از مخالفان اصلی مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور است و بارها گفته است که توافق اتمی با جمهوری اسلامی نمی‌تواند مانع ایران از دست یافتن به بمب اتم شود.
وزیر خارجه فرانسه: توافق اتمی باید قابل رسیدگی باشد
در این میان لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه (۱۱ ژوئن) تاکید کرد که هر گونه توافقی با ایران باید به گونه‌ای باشد که سپس امکان رسیدگی و اطلاع حاصل کردن از اینکه اجرا می‌شود یا نه، وجود داشته باشد. او افزود که اما تا کنون هنوز تضمینی برای این رسیدگی وجود ندارد.
وزیر امور خارجه فرانسه به تلویزیون BFM گفت: «ما هیچ گونه اطمینانی در این زمینه نداریم.»
فابیوس ادامه داد: «ما خواهان رسیدن به توافق با ایران هستیم، اما این توافق باید قابل رسیدگی، محکم و قوی باشد، اما تضمینی در این مورد وجود ندارد.»
فابیوس همچنین تاکید کرد که توافقی که قابل رسیدگی نباشد، نمی‌تواند اجرا شود.
روز پنج‌شنبه (۱۱ ژوئن) مذاکرات اتمی میان ایران، آمریکا و اروپا برای تکمیل متن توافق اتمی در سطح معاونان وزرای امور خارجه در وین ادامه یافت.
ذویچه وله