به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۴

پیام تبریک رییس جمهور و وزیر امور خارجه امریکا

 به مناسبت ماه رمضان
در پی آغاز ماه روزه که یکی از مناسبت‌های مهم مسلمانان جهان است، رییس جمهور ایالات متحده، باراک اوباما و وزیر امور خارجه این کشور، جان کری دو پیام مجزای تبریک برای مسلمانان آمریکا و جهان فرستادند. 
در پیامی که روز چهارشنبه از سوی کاخ سفید در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، باراک اوباما همراه میشل، بانوی اول امریکا رویت هلال ماه و آغاز ماه مبارک رمضان را به همه مسلمانان امریکا و جهان تبریک گفت.  
در بخشی از این پیام آمده است: «ماه رمضان زمانی است که خانواده‌ها و گروه‌های اجتماعی برای افطار و نماز در کنار هم باشند. چیزی که نماد فرهنگ غنی و متنوع جامعه مسلمانان است.»
آقای اوباما در بخشی دیگر از پیام خود تاکید می‌کند که این زمانی عمیق و روحانی برای نشان دادن شکرگزاری و آگاهی از رحمت خداوند است: «مسلمانان با افتخار در ماه رمضان هر روز با استقامت خود و هر شب با عبادت [خالق] خود را قدردانی می‌کنند و این فرصتی مناسب برای تقویت ایمان، محبت، بخشش و پشتکار در مبارزه با گرفتاری ها است.»
وی همچنین در بخشی دیگر، این ماه را فرصتی برای مسلمانان سراسر جهان دانست که می‌توانند به دیگر کسانی که به جنگ، گرسنگی، فقر و بیماری مبتلا هستند مدد رسان باشند. 
در پایان آقای اوباما از جامعه مسلمانان آمریکایی در خواست کرد که در کنار هم‌وطنان آمریکایی خود با درکی متقابل همراه باشند، چرا که همه در آمریکا در کنار یکدیگر مانند یک خانواده امریکایی ایستاده اند. او تنوع فرهنگی و میهن پرستی جوامع دینی را امکانی برای قدرت گرفتن همه در آمریکا دانست و آزادی در عقیده و پرستش را اعتباری برای جامعه آمریکایی قلمداد کرد. رییس جمهوری یک‌بار دیگر مسلمانان امریکا را به حضور در میهمانی افطار کاخ سفید که هرساله به این مناسبت برگزار می‌شود فرا خواند. 
در همین حال وزیر امور خارجه امریکا، جان کری به همراه همسرش ترزا، ماه رمضانی شاد و پربرکت را برای مسلمانان آرزو کرد. 
آقای کری در بخشی از پیام خود، ماه رمضان را زمانی برای عبادت و محبت در جامعه دانست. او این ماه را برای مسلمانان در هر کجای جهان فرصتی برای تغذیه معنوی و تقویت درک ارزش‌های جهان‌ شمول بشری دانست. 
وزیر امور خارجه امریکا ماه رمضان را موقعیتی برای درک مسوولیت افراد مومن در قبال فقرا و قربانیان جنگ در کشورهایی نظیر برمه، عراق، لیبی، نیجریه، سومالی، سوریه و یمن دانست. 
او همچنین سفارت‌خانه‌های ایالات متحده در سرتاسر جهان را میزبان جشن‌هایی به مناسبت ماه رمضان خواند و اظهار امیدواری کرد که دولت امریکا در ماه‌های آینده نیز در ارتباط و گفتمانی پایدار با کشورهای بزرگ اسلامی و جوامع مسلمانان در داخل و خارج از کشور باقی بماند. آقای کری به همراه همسرش در پایان پیام خود برای همه مسلمانان ماه رمضانی مبارک و با نشاط آرزو کردند. 
ماه رمضان یکی از مهم‌ترین ایام دینی برای مسلمانان سرتاسر جهان است که با دوری از خوردن غذا و نوشیدنی در طول روز و عبادت در ساعات شب به تزکیه نفس می‌پردازند. یکی از سنت‌های مسلمانان از صدر اسلام تاکنون در این ایام احراز از جنگ و خون ریزی بوده است. این در شرایطی است برخی از کشور‌های اسلامی در خاورمیانه در آتش جنگ می‌سوزند و داعش یا دولت اسلامی به عنوان یک گروه تندروی اسلامی در بخش‌های عمده‌ای از عراق و سوریه در حال جنگ است. 

صدای آمریکا