به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۴

سیپراس در پارلمان یونان: کشوری که در آن دموکراسی زاده شده است تسلیم وزیر اقتصاد و دارایی آلمان و صندوق بین المللی نخواهد شد

پارلمان یونان برگزاری همه پرسی را تصویب کرد 
به گزارش خبرنگار ایرنا از آتن، الکسیس سیپراس در سخنانی در پارلمان این کشور با انتقاد شدید از اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، گفت: کشوری که در آن دموکراسی زاده شده است تسلیم وزیر اقتصاد و دارایی آلمان و صندوق بین المللی نخواهد شد و عزت و استقلال خود را با قدرت حفظ خواهد کرد.

نخست وزیر یونان همچنین افزود: یونانیان ملتی طرفدار صلح هستند اما وقتی جنگی بر آنان تحمیل شود به خوبی می دانند که چگونه بجنگند و پیروز شوند.
سیپراس افزود: دولت در پنج ماه گذشته با صداقت کامل وارد مذاکره با وام دهندگان شد و طرح های اصلاحات اقتصادی را براساس محاسبات دقیق ارایه کرد؛ همچنین تلاش کردیم که با یک سازش عادلانه و تامین کننده منافع ملت یونان و اتحادیه اروپا به توافق برسیم اما کسانی در جمع اتحادیه اروپا وعوامل داخلی آنان، اجازه رسیدن به یک توافق آبرومندانه را ندادند. 
وی در ادامه افزود: ملت یونان دیگر تحمیل سنگینی بار سیاست ریاضت اقتصادی را ندارد و ما پیشنهاد دادیم که مقداری از این سنگینی را به شرکت هایی که درآمد آنها بیش از ۵۰۰ هزار یورو در سال است، منتقل کنیم اما وام دهندگان ضمن مخالفت با این طرح، خواستار افزایش مالیاتها و کاهش حقوق کارکنان و بازنشستگان شدند، یعنی کسانی که قربانی سیاست ریاضت اقتصادی در پنج سال گذشته بودند.


سیپراس خاطرنشان کرد: تاریخ یونان نشان داده است که یونانیان در طول تاریخ برای نجات کشور، حفظ استقلال و عزت خود چند بار به خواسته های زیاده خواهان «نه» گفته اند و انتظار می رود که این بار نیز با صدای بلند در همه پرسی یکشنبه هفته آینده، به زیاده خواهی وام دهندگان «نه» بگویند.


نخست وزیر یونان با انتقاد از برخی از روسای احزاب سیاسی کشورش که به طور سنتی به نظام سرمایه داری وابسته هستند، گفت: نمایندگان داخلی نظام سرمایه داری با تبلیغات زیاد و طرح مسایلی همچون «اگر با خواسته های نامعقول وام دهندگان مخالفت کنیم از حوزه یورو و اتحادیه اروپا خارج خواهیم شد»، به ایجاد ترس دامن می زنند؛ اما من به ملت می گویم از این حرفها که اساسی ندارند، نهراسند و آزادانه تصمیم خود را بگیرند. 


سیپراس، به اساسنامه اتحادیه اروپا و حوزه یورو نیز اشاره کرد و گفت: براساس اساسنامه اتحادیه اروپا و حوزه یورو، مخالفت با خواسته های نامعقول وام دهندگان تحت هیچ شرایطی به معنای خروج کشور از این اتحادیه و حوزه یورو نیست وهیچکس حق ندارد و نمی تواند یونان را از اتحادیه اروپا بیرون کند.

پارلمان یونان طرح دولت مبنی بر برگزاری همه پرسی را تصویب کرد 
به گزارش ایرنا، پارلمان یونان پس از سخنرانی مخالفان و موافقان با طرح همه پرسی دولت مبنی بر برگزاری همه پرسی برای پذیرش و یا رد خواسته های وام دهندگان، این طرح را با اکثریت آراء به تصویب رساند. 


در این رای گیری که در نخستین ساعات بامداد امروز (یکشنبه) انجام شد، ۱۷۹ نماینده به این طرح رای مثبت و ۱۲۰ نماینده به آن رای منفی دادند و بدین ترتیب این طرح با اکثریت آراء به تصویب نمایندگان پارلمان یونان رسید. 


با توجه به تصویب این طرح، یکشنبه ۱۴ تیرماه در این کشور همه پرسی برگزار خواهد شد.