به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۴

اعدام «منصور آروند» در مهاباد

منصور آروند، زندانی سیاسی کرد دیروز اعدام شد.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، «منصور آروند» که در روز پنج‌شنبه ١٧ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، از سوی مامورین امنیتی از زندان مرکزی مهاباد به زندان میاندوآب منتقل شده بود، سحرگاه دیروز یکشنبه ۲۴ خردادماه در این زندان اعدام شده است.
اعدام این زندانی سیاسی در حالی صورت گرفته که پیش‌تر در زندان ارومیه به وی اعلام شده بود «حکم اعدامش با یک درجه تخفیف به حبس ابد کاهش یافته است.»
یکی از اعضای خانواده این زندانی کرد ضمن تایید این خبر به کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گفت که «امروز از زندان میاندوآب تماس گرفته‌اند و بعد از مراجعه خانواده‌ام، در زندان میاندوآب به آن‌ها اعلام شده که آروند صبح دیروز اعدام شده است.»
«منصور آروند» در خردادماه سال ١٣٩٠، در منزل شخصی خود در مهاباد دستگیر شد.
این زندانی سیاسی کُرد ماه‌ها در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات مهاباد تحت شکنجه قرار گرفت و سرانجام در٢٣ خردادماه ١٣٩١، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد، به اعدام محکوم شد.
مبنای صدور حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرد، اتهاماتی هم‌چون «محاربه با خدا»، «تبلیغ علیه نظام» و«عضویت در حزب دموکرات کردستان» عنوان شده است.
آروند در ۸ آذرماه سال گذشته از زندان مرکزی ارومیه به زندان مهاباد انتقال یافت.
پس از انتقال به زندان مهاباد به طور شفاهی به این زندانی سیاسی ابلاغ شد که حکم اعدام وی از سوی دیوان‌عالی کشور نقض و با یک درجه تخفیف به حبس ابد تبدیل شده است.
یک منبع مطلع از زندان مهاباد در این‌باره گفته بود که «منصور آروند» قبل از انتقالش از زندان مهاباد به هم‌بندی‌های خود گفته بود، «شک دارد که حکم اعدامش لغو شده باشد، زیرا هیچ‌گاه به طور رسمی و کتبی حکمی مبنی بر لغو حکم اعدامش دریافت نکرده است.»
پیش از این نیز در هشتم آبان‌ماه ۱۳۹۲، منصور آروند به سلول انفرادی زندان ارومیه منتقل شده و خانواده اش از وی اطلاعی نداشتند. در همان زمان «سوران آروند»، برادر این زندانی کرد با اظهار نگرانی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفته بود: «ما نگرانیم که او را برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی برده باشند چون حکم به دایره اجرای احکام فرستاده شده و هر لحظه می‌توانند اعدامش کنند.»
سوران آروند گفته بود که ماموران امنیتی و مقامات زندان بارها به خانواده‌، خودش(سوران) و برادر دیگرش در خارج از کشور تماس گرفته و تهدید کرده‌اند که با رسانه‌ها در مورد این زندانی گفت‌وگو نکنند.