به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۴

بازداشت چهار شهروند بهایی

«تارا هوشمند»، «روحیه صفاجو»، «سرمد شادابی» و«بهزاد ذبیحی ماهفروزکی» بازداشت شدگان اخیر هستند. 

در روزهای پایانی سال ۹۴، در حالی که خانواده های ایرانی مشغول خانه تکانی و آماده شدن برای عید نوروز و سال جدید هستند، چهار شهروند بهایی به طور هم زمان و جداگانه در صبح روز سه شنبه ۱۸ اسفند ماه در شهرهای تهران، کرج و ساری بازداشت شدند.
یک منبع مطلع در مورد روحیه صفاجو یکی از دستگیرشدگان به ایران وایر گفت: «صبح روز سه شنبه، ماموران وزارت اطلاعات که در ابتدا خودشان را در آیفون ماموران اداره گاز معرفی کردند، به منزل روحیه صفاجو در کرج وارد شدند. ماموران خانه را به طور کامل تفتیش کردند و موبایل ها، لپ تاب و کلیه کتب، عکس ها و هر چه مربوط به آیین بهایی بود را ضبط کردند. سپس  روحیه را هم بازداشت و با خود به مکانی که تاکنون نامشخص است، انتقال دادند.»
او در رابطه با اتهام روحیه صفاجو اظهار داشت: «روحیه، دختر جوان بیست ساله ای است که چون همه هم سن و سال هایش دوست دارد که در دانشگاه تحصیل کند. او پس از آنکه دو سال پیش به دلیل بهایی بودن با نقص پرونده، مواجه و از تحصیل در دانشگاه محروم شد برای احقاق حق از دست رفته اش به عنوان یک شهروند جوان ایرانی بارها به نهادهای قانونی مسئول از جمله سازمان سنجش، وزارت علوم و نمایندگان مجلس مراجعه کرد و حتی او با ۳۶۰ جوان بهایی محروم از تحصیل دیگر با فرستادن نامه ای سرگشاده به حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران به دادخواهی و تشریح وضعیت جوانان محروم از تحصیل بهایی پرداختند."
روحیه صفاجو سه روز پیش از دستگیری، دل نوشته ای را برای یک زوج بهایی که در روزهای گذشته با داشتن فرزند پنج ساله ای برای اجرای حکم به زندان رفته اند، را بر صفحه فیس بوکش نوشت که بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. شاید این هم یکی از دلایل بازداشت او  بوده است! تا این زمان هیچ چیزی به خانواده او اعلام نشده است. 
تارا هوشمند و سرمد شادابی در تهران، بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شدند. تارا در منزل شخصی بازداشت شده ولی سرمد که طبق اظهارات یکی از نزدیکانش، مدتی بوده که در رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی شعبه رودهن پذیرفته شده بوده، پیش از ورود به محوطه دانشگاه، توسط ماموران امنیتی که از قبل منتظر وی بوده اند، دستگیر شده است. ماموران همراه او به منزل شخصی اش در تهران می روند و پس از تفتیش کامل منزل و ضبط موبایل ها، لپ تاب و کتب مذهبی اش را می برند. 
علیرغم گذشت چهل و هشت از بازداشت این دو نفر، از محل نگهداری و اتهام ایشان، اطلاع دردست نیست و هیچ کدام با خانواده هایشان تماس نداشته اند. 
به گفته یک منبع مطلع: "با توجه به اینکه تارا هوشمند و سرمد شادابی هم از جوانان محروم از تحصیل بهایی هستند که در دو سال گذشته، پیگیر وضعیت ممنوعیت تحصیلی خویش و سایر جوانان بهایی بوده اند، به نظر می رسد دستگیری این سه تن به دلیل فعالیت های مرتبط با حق تحصیل شان بوده است."
چهارمین شهروند بهایی بازداشت شده در روز سه شنبه، بهزاد ذبیحی ماهفروزکی نام دارد که در شهر ساری دستگیر شد. یکی از نزدیکان او به ایران وایر گفت: «ساعت هشت و نیم صبح روز سه شنبه ۱۸ اسفند، پنج فرد لباس شخصی که خود را ماموران اداره اطلاعات معرفی کردند، با در دست داشتن برگه ای دست نویس که فاقد مهر و امضای مرجع قضایی بود به منزل بهزاد وارد شده و به بازرسی کامل منزل پرداختند. در طی بازرسی، تصویر پیشوای مذهبی بهاییان را پاره و توهین مذهبی کردند. یکی از ماموران، بهزاد را به شدت هل داد و شروع به تفتیش کردند. آنها کتب مذهبی، لب تاپ و سه گوشی موبایل ساکنین منزل را ضبط کردند و بهزاد را هم به اداره اطلاعات منتقل نمودند...پس از آن، در ساعت دو و نیم بعد از ظهر همان روز، ماموران به محل کسب بهزاد رفته و آنجا را هم پلمپ کردند. این سومین مرتبه در چند سال گذشته است که مغازه بهزاد پلمپ شده» 
به گفته یک منبع مطلع دیگر، در ساعات اولیه بازداشت، مسئول قضایی، اتهام بهزاد را غیرمذهبی و بی ارتباط به بهایی بودن وی عنوان کرده ولی در جلسه تفهیم اتهام، اتهام تبلیغ علیه قرآن و اسلام به زندانی ابلاغ شده است. در چهار سال گذشته، این چهارمین مرتبه است که بهزاد ذبیحی ماهفروزکی، بازداشت و زندان شده است.