به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۵

نماینده تهران در مجلس:

دیوان محاسبات علیه احمدی‌نژاد رأی داده‌، اما اجرا نمی‌شود
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس از تشکیل سه پرونده در دیوان محاسبات علیه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران خبر داده و گفته است که در این زمینه رأی صادر شده، اما اجرا نمی شود.
آقای صادقی در گفت و گو با شماره امروز ۱۴ تیرماه (۴ ژوئیه) روزنامه اعتماد گفته "در مورد رئیس‌جمهور سابق آقای محمود احمدی‌نژاد سه پرونده در دیوان محاسبات تشکیل شده است و رأی هم صادر شده است اما اجرا نمی‌شود."
او به طور تلویحی مقام های قضایی را مسئول اجرا نشدن این رأی توصیف کرد و گفت: "بدنه دیوان محاسبات یعنی مستشاران و دادستان فعلی به وظایف خودشان در حد زیادی عمل کرده‌اند، اما در قسمت بعدی که دادخواست و رأی صادر می‌شود و باید به مرحله اجرا برسد در واقع این موضوع با مشکل مواجه می‌شود".
دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس فعالیت می کند رئیس و دادستان دارد. یکی از مهمترین مسئولیت های دیوان، نظارت بر میزان و شیوه هزینه‌های تصویب شده در بودجه کل کشور است. مطابق قوانین ایران دولت این کشور مسئول اجرای بودجه سالیانه است.
نماینده تهران در مجلس گفته "تعداد زیادی از مصوبات هیئت‌ وزیران" در دو دولت آقای احمدی نژاد "خلاف آشکار قانون اساسی و قوانین عادی بوده" و مجلس این موضوع را اعلام کرده بود، اما "رئیس جمهور وقت دستورالعمل صریحی را خطاب به دستگاه‌ها صادر کرده است که شما نباید به این مسائل توجه کنید. در واقع آشکارا در مقابل قانون قد علم و گردنکشی کرد و اتفاقی هم نیفتاد".
یک روز پیش از این، غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته بود که پرونده آقای احمدی نژاد "با توجه به جزئیات فراوان در حال رسیدگی است".
آقای اژه ای گفته بود: "موضوعات فراوانی در این پرونده وجود دارد که بسیاری از آنها جزئی و برخی از آنها اساسی است که موضوعات اساسی آن در دست بررسی است، اما با توجه به سمت وی و نیز با توجه به قوانین، پرونده این شخص در دادسرا رسیدگی نمی‌شود و در دادگاه در حال رسیدگی است."
بر اساس قوانین ایران، پرونده‌های مربوط به روسای جمهور به جای رسیدگی در دادسرا، مستقیم به دادگاه ارسال می شود. اصل ۱۴۰ قانون اساسی ایران می گوید رسیدگی به اتهام رئیس‌جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرائم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاه‌های عمومی دادگستری انجام می‌شود.
محسن افتخاری سرپرست دادگاه کیفری یک استان تهران حدود یک ماه پیش گفته بود که پرونده آقای احمدی نژاد "در مرحله استعلام از مراجع مختلف قرار دارد و دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده نیز همین استعلام‌ها است". بیشتر بخوانید
آقای احمدی نژاد آذر ۱۳۹۲ باید در دادگاه حاضر می شد، اما تحقیق مقدماتی به دلیل غیبت او به صورت غیابی آغاز شد. بیشتر بخوانید
بی بی سی