به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۱۲، ۱۳۹۵

شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی 'با پیامک تهدید شدند'


شماری از روزنامه‌نگاران ایرانی می‌گویند که روز پنج‌شنبه پیامک تهدیدآمیزی دریافت کرده‌اند که به آنها هشدار می‌دهد "هرگونه ارتباط و همکاری با عناصر معاند خارج از کشور" را قطع کنند. در انتهای این پیام آمده است: "این پیامک به منزله آخرین هشدار امنیتی است."


شمار کسانی که این پیامک را دریافت کرده‌اند به ۷۰۰ نفر می‌رسد و در میان آنها کارکنان بخش‌های مختلف روزنامه‌های اصلاح‌طلب و همچنین شماری از فعالان سیاسی حضور دارند.
وبسایت برنا نیوز می‌گوید این پیامک تهدیدآمیز ابتدا به فعالان حقوق کودک و فعالان حقوق زنان فرستاده شده است.
دبیر سرویس سیاسی شرق در توییتر خود نوشته است که به همراه عده‌ای دیگر از روزنامه‌نگاران از فرستنده این پیامک شکایت می‌کند.
محمدعلی وکیل، نماینده مجلس، به برنا نیوز گفته است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال این تهدیدها مسئول است و باید این مساله را پیگیری کند.
آقای وکیل گفته است: "این پیام از دوحالت خارج نیست یا جنبه خودسرانه و شخصی دارد که زنگ خطری در جامعه رسانه است، یا اگر حکومتی و به شکل امنیتی باشد می‌بایست طی ابلاغیه رسمی قبل از ارسال به وزارت ارشاد اعلام می‌شد و از این جهت از درجه قانونی ساقط است."
این نماینده مجلس خبرنگاران را به آرامش دعوت کرده و اظهار امیدواری کرده است که خطری آنها را تهدید نکند.
گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین رده‌بندی خود از آزادی مطبوعات در جهان، ایران را در میان ۱۷۹ کشور در رتبه ۱۶۹ قرار داد. 
گزارشگران بدون مرز می‌گوید که با وجود بهبود نسبی در روابط خارجی ایران، این کشور همچنان "یکی از سرکوبگرترین کشورها در زمینه آزادی مطبوعات است".