به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۱۴، ۱۳۹۵

نخستین پیام رهبر جدید طالبان

«مولوی هیبت‌الله آخوندزاده» 
رهبر جدید شبه‌نظامیان طالبان افغانستان روز گذشته در اولین پیام خود از زمان انتصاب در این سمت در ماه می، از آمریکا خواست به اشغالگری در افغانستان پایان دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مولوی هیبت‌الله آخوندزاده»، رهبر جدید گروه طالبان، در یک سخنرانی که به مناسبت عید فطر انجام داد، خطاب به آمریکا گفت: به جای استفاده بی‌فایده از زور و قدرت‌نمایی واقعیت‌های موجود را بپذیرید و به اشغالگری پایان دهید. آخوندزاده خاطرنشان کرد: پیام ما به مهاجمان آمریکایی و هم‌پیمانانشان این است «مردم مسلمان افغانستان، از نیروها و لشکرکشی شما نمی‌ترسند. 
از نظر آنها شهادت در رویارویی با شما هدف مطلوب زندگی است». رهبر جدید طالبان در ادامه تصریح کرد: شما نخواهید توانست عزم و مبارزه جهادی ما را با توسل به تمدید زمان حضور سربازان‌تان در افغانستان یا افزایش اختیارات درگیری نظامیان‌تان در این کشور تضعیف کنید. او افزود: 
«با یک گروه یا گردان مواجه نیستید؛ بلکه با یک ملت مواجهید و (در این مواجهه) سودی نخواهید برد. فراموش نباید کرد که بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی که افغانستان را اشغال کرده بودند، اکنون شکست خورده‌اند». سرکرده طالبان تأکید کرد که افغان‌ها تشکیلاتی را که جنگ به پا کند، قبول ندارند و بهتر است آمریکا و هم‌پیمانانش به جای استفاده از فضای زور، درباره راه‌حل سیاسی فکر کنند. اطلاعات چندانی از رهبر جدید طالبان در دست نیست.

 او مانند دیگر رهبران این جریان تروریستی کمتر در مجامع عمومی ظاهر می‌شد؛ با‌وجود‌این، یکی از تفاوت‌های او با «ملاعمر» و «ملااختر منصور» رهبران اول و دوم طالبان، در این است که تقریبا هیچ تصویری از او به ثبت نرسیده است. 
بنا به اطلاعات اندکی که از آخوندزاده موجود است، او از یاران بسیار نزدیک ملاعمر بوده است و در دوران رهبری ملااختر منصور یکی از معاونان او به شمار می‌آمد. با‌وجود‌این، او چندان روابط حسنه‌ای با ملااختر منصور نداشته است.
روزنامه شرق