به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۹۵

توجه به تغذیه سالم در سنین پیری

تنها در آلمان بیش از یک و نیم میلیون سالمند دچار سوء‌ تغذیه هستند. این بیماری برای بسیاری ناشناخته است. 
چه هنگام باید نگران سوء تغذیه عضو مسن خانواده بود و چه اقداماتی می‌توان در جهت تامین تغذیه‌‌ی سالم برای آنها کرد؟

در سنین جوانی شکلات‌ها یکی پس از دیگری خورده می‌شوند و مسئله چربی و قند نیز چندان پراهمیت نیستند. افراد همواره روی ترازو می‌روند تا وزن خود را در حالت ایده‌آل نگاه دارند، زیرا میل به خوردن غذاهای خوشمزه همواره بیشتر است.
در سنین پیری اما اشتها از بین می‌رود و در بسیاری مواقع حتی میل به خوردن آب نیز کم می‌شود. در چنین شرایطی سوء‌تغذیه یکی از بیماری‌های رایج افراد مسن می‌شود؛ بیماری‌ای که بسیاری چندان جدی‌اش نمی‌گیرند.
متخصصان تغذیه بر این نظرند که حدود ۶/ ۱ میلیون نفر در آلمان در سنین بالای ۶۰ سال از سوءتغذیه مزمن رنج می‌برند. اما این سوال همواره مطرح است که افراد چگونه باید پی ببرند که فرد مسن خانواده‌شان از سوءتغذیه رنج می‌برد؟ آنها برای درمان سوءتغذیه چه باید بکنند؟
یکی از علائم سوءتغذیه این است که رنگ موها تغییر می‌کند و ناخن‌های فرد نیز شکننده می‌شوند. التهاب در فرآیندهای غشایی مخاط دهان و همچنین لثه و لب‌ها نیز از علائم عمومی سوءتغذیه هستند. اما چون این علائم در افرادی که به سوءتغذیه دچار نیستند هم می‌توانند ملاحظه شوند، بنابراین راه‌های تشخیص سوءتغذیه در افراد مسن بسیار دشوار است.
علائم سوء تغذیه
روپرت پولن، رئیس بخش پزشکی سالمندان بیمارستان شهر فرانکفورت آلمان یکی از علائم مشخص کننده سوءتغذیه در افراد مسن را "کاهش شدید وزن" می‌داند و آن را هشداردهنده می‌نامد. این گونه سالمندان معمولا خسته و بی‌حال هستند و علاقه‌ای به فعالیت ندارند.
پزشکان از دیگر علائم سوءتغذیه، به احساس بی‌حسی در بدن اشاره می‌کنند. افراد مسنی که دچار سوءتغذیه هستند از کاهش تمرکز نیز رنج می‌برند.
در صورت تشخیص سوءتغذیه در افراد مسن، در صورتی که فرد به رژیم غذایی خاصی احتیاج نداشته باشد، تنها باید مقدار غذای خود را افزایش دهد.
انجمن تغذیه آلمان پیشنهاد می‌کند افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، روزانه پنج‌بار غذا بخورند و برای اشتهای بیشتر به غذا نیز می‌توان از ادویه‌های جدید و اشتهاآوری چون رازیانه، زیره یا اکلیل کوهی (رزماری) در غذا استفاده کرد.
متخصصان انجمن تغذیه آلمان همچنین پیشنهاد می‌کنند افرادی که دچار سوءتغذیه هستند قبل از صرف غذا کمی در هوای آزاد راه بروند تا اشتهای‌شان افزایش یابد. آنها همچنین پیشنهاد می‌کنند که این افراد دوبار در سال نزد پزشک خود در ارتباط با سوء تغذیه معاینه شوند.
دویچه وله