به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۹۵

مگر می‌شود نواده با نیای خویش بیگانه باشد

 همایش گویش خوانساری 
 به مناسبت روز زبان مادری، همایش گویش خوانساری با محوریت گویش‌های محلی با عنوان «هنگاشتمون خوساری» برگزار شد. 

در این همایش که با حضور شخصیت‌های فرهنگی کشوری و استانی و جمعی از فرهیختگان علم و ادب و هنر به همت شهرداری و شورای اسلامی خوانسار در سالن هلال‌احمر این شهرستان برگزار شد، گروه موسیقی کودکانِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشعار «یوسف بخشی خوانساری» را با گویش خوانساری برای حاضران اجرا کرد.

 دکتر «محمود براتی»، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان اولین سخنران این مراسم بود که همایش را وارد مباحث علمی کرد. او درباره گنجینه گویش‌های منطقه مرکزی ایران و ریشه‌های زبان خوانساری و وجوه اشتراک و افتراق آن با زبان سایر مناطق بخش مرکزی ایران سخنرانی کرد. پس از آن «شهداد فاضلی»، مدیر کتابخانه آیت‌الله فاضلی، سخنرانی خود را درباره اهمیت و حفظ زبان‌های مادری ایراد کرد. قرائت پیام یدالله کابلی‌خوانساری هم بخش دیگر این مراسم بود. سهیل محمودی که اجرای مراسم را به عهده داشت،
در فواصل برنامه به معرفی هنرمندان و مشاهیری مانند ادیب‌‌ خوانساری، محمودی‌خوانساری، یدالله کابلی‌خوانساری و همچنین فعالان حوزه نشر کتاب در یک قرن گذشته و اهمیت و جایگاه هر‌کدام از آنها پرداخت. پ

 دکتر میرجلال‌الدین کزازی، از استادان مدعو برنامه بود که در این همایش زبان فارسی را  یک نیا (جد بزرگ) و گویش را نواده معرفی کرد و گفت: مگر می‌شود نواده‌ای با نیای خویش بیگانه باشد؟! 
نواده از اصالت، بزرگی، راستی و ژرفای عمیق تمدن و فرهنگ نیای خود هرگز بی‌بهره نیست و کسانی که با گویش بومی خود سخن می‌رانند، آن پاک‌نهادی را از زبان پارسی دارند.

او شعری در وصف خوانسار و مردم خوانسار سرود که با تشویق‌های مکرر حاضران مواجه شد.
اجرای گروه موسیقی «ادیب خوانساری» به وسیله حسین رفعتی (آواز)، قربانی (نوازنده ویلن)، بنی‌هاشمی (نوازنده سنتور) و کیانمهر (نوازنده تنبک) از دیگر بخش‌های مراسم بود. آخرین سخنران برنامه دکتر محمد‌حسین فروغی بود که درباره تاریخ گویش و ارتباط آن با تمدن منطقه‌ای صحبت کرد. او همچنین پیشنهادی را مبنی بر ثبت خوانسار به‌عنوان منطقه پایلوت گویش‌های قدیمی ایرانی و ایجاد دبیرخانه و جذب هیئت علمی متخصص دراین‌باره مطرح کرد.

در پایان برنامه نیز از میهمانان ویژه همایش از‌جمله مرتضی اشرفی (از فعالان عرصه نشر و پژوهش)، دکتر میرجلال‌الدین کزازی، دکتر محمود براتی‌خوانساری، دکتر محمدحسین فروغی، سهیل محمودی، شهداد فاضل، مدیریت کتابخانه آیت‌الله فاضل، ناصر میرباقری مدیر محترم خانه فرهنگ و هنر گویا، ابراهیم حسینجانی از تجار فرهنگی بین‌المللی فرش، رسول مرادی از خطاطان بنام کشور و فروغ بهمن‌پور از روزنامه‌نگاران و نویسندگان خوانساری در عرصه علم و ادب قدردانی شد. بازدید از نمایشگاه مشاهیر و عکس طبیعت خوانسار که در حاشیه همایش برپا شده بود، بخش پایانی مراسم بود.

شرق