به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۸

جمهوری چک؛ یکصدهزار نفر در پراگ خواهان استعفای نخست وزیر شدند

بیش از صدهزار نفر در پراگ پایتخت جمهوری چک، در تظاهراتی خواستار استعفای نخست وزیر شدند. این تظاهرات که در اعتراض به حضور و عملکرد آندری بابیش، نخست وزیر جمهوری چک برگذار می‌شود، بزرگترین تجمع اعتراضی در این کشور از زمان فروپاشی کمونیسم (۱۹۸۹) است.

آندری بابیش متهم است که از یارانه‌های اتحادیه اروپا در جهت مصارف شخصی استفاده کرده است. مقامات قضایی جمهوری چک نخست وزیر این کشور را متهم کرده‌اند که در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ با اختلاس دو میلیون یورو از محل یارانه‌های اتحادیه اروپا در یک مجموعه هتل مجلل به نام «لانه قو» در نزدیکی پراگ سرمایه‌گذاری کرده است. این سیاستمدار میلیاردر به خاطر این اتهام ممکن است به ۵ تا ۱۰ سال زندان محکوم شود. او همچنین به همدستی با پلیس مخفی دولت کمونیستی پیش از سال ۱۹۸۹ متهم است.

نخست وزیر ۶۴ ساله چک از حزب عوامگرای‌ ای‌آن‌او با رد این اتهام‌ها، آن را یک «توطئه سیاسی» خوانده است.

معترضان در این تظاهرات با در دست داشتن تصاویری از بابیش که نامه استعفا را به دست گرفته، از او خواستند تا از قدرت کنار رود. مخالفان آقای بابیش نگرانند، مقام‌های قضایی تحت تاثیر او قرار گیرند و با نگاهی سیاسی پرونده فساد او به صورت عادلانه مورد بررسی قرار نگیرد.

گروهی که به نام «میلیون لحظه برای دموکراسی» خوانده می‌شوند مسئولیت سازمان‌دهی این تظاهرات را بر عهده دارند و از ماه آوریل هر هفته اعتراضاتی را علیه نخست وزیر این کشور ترتیب می‌دهند. حالا ناظران سیاسی می‌گویند هر روز بر تعداد تظاهرکنندگان افزوده می‌شود و در راه‌پیمایی این هفته، جمعیت معترضان به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

بابیش که دومین مرد ثروتمند جمهوری چک است، تمام این اتهامات را رد می‌کند و آنها را توطئه‌ای سیاسی می‌خواند. آقای بابیش پیش از ورود به سیاست فردی سرمایه‌دار بوده و بسیاری در جمهوری چک او را شبیه دونالد ترامپ می‌خوانند.

یورو نیوز