به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۸

خامنه‌ای: زرنگ بازی سیاسی ترامپ ما را فریب نمی‌دهد

آمریکایی‌ها نباید نزدیک بیایند.
رهبر جمهوری اسلامی در مراسم سی‌امین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی گفت که "زرنگ بازی سیاسی ترامپ" مسئولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نمی‌دهد و آمریکایی‌ها نباید نزدیک بیایند.

آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم سی‌امین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی گفت "زرنگ بازی سیاسی ترامپ" مسئولان جمهوری اسلامی و ملت را فریب نمی‌دهد. او در واکنش به سخنان اخیر دونالد ترامپ، شرط پیشرفت را نزدیک نشدن آمریکایی‌ها دانست وافزود: «باید آمریکایی‌ها نزدیک نشوند. هر جا آمریکایی‌ها پا گذاشتند یا جنگ شد یا برادرکشی شد یا فتنه شد.»

رئیس جمهوری آمریکا گفته بود ایران با رهبران کنونی هم می‌تواند پیشرفت کند.

خامنه‌ای در ادامه گفت: «آنها می‌خواهند ما شکست بخوریم. آنها می‌خواهند ما منصرف شویم. آنها می‌خواهند ما به عنوان تسلیم دست‌هایمان را بالا ببریم. چون نمی‌کنیم دشمنی می‌کنند.»

رهبر جمهوری اسلامی با ستایش از "دکترین مقاومت امام خمینی" عنوان کرد که هیچ جاذبه‌ای نمی‌تواند با "جاذبه امام" برابری کند: «در این سی‌ سال تلاش‌ها و شیطنت‌های زیادی صورت گرفت برای این که نام و یاد امام کمرنگ شود و اصول امام، فکر امام و راه امام در اداره کلان جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود اما واقعیت این است که جاذبه امام نه فقط کم نشده بلکه حتی امتداد بیشتری هم پیدا کرده است.»

خامنه‌ای طرح مسئله قدس در بیش از ۱۰۰ کشور را دلیل "جاذبه امام" و "عامل نفوذ امام" خواند و گفت: «چهل سال پیش امام بزرگوار روز قدس را برای دفاع از مسئله فلسطین ابداع کرد. چهل سال می‌گذرد اما روز قدس کهنه نشده است.» 

رهبر جمهوری اسلامی در توضیح منطق مقاومت عنوان کرد که هزینه تسلیم در برابر دشمن بیشتر از هزینه مقاومت است: «رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسلیم بود. هم نفت و باج می‌داد هم توسری می‌خورد. امروز دولت سعودی هم همین‌جور است. هم دلار می‌دهد و هم طبق خواست آمریکا عمل می‌کند و هم توهین می‌شنود...»

او افزود: «جبهه مقاومت امروز یک جبهه قوی است. هرگاه ملت ایران مقاومت را دودستی چسبید پیش رفتیم و موفق شدیم، دیگران هم تشویق شدند به مقاومت.» 

اذعان به مشکلات داخلی

خامنه‌ای در بخش‌های پایانی سخنرانی خود با اذعان به مشکلات اقتصادی، نبود بن‌بست در کشور را مهم خواند: «ما در کشور بن بست نداریم، نه در مسائل اقتصادی، نه در مسائل اجتماعی نه در مسائل سیاسی.»

او تاکید کرد که مسائل فرهنگی و مسائل امنیتی هم مهم هستند اما مسائل اقتصادی و معیشتی از همه "نقدتر" هستند. خامنه‌ای رونق تولید، ارزش پول ملی، بهبود فضای کسب و کار، استقلال اقتصاد از فروش نفت، تبدیل دخالت دولت در اقتصاد به هدایت و نظارت دولت و بریدن دست مفسدان اقتصادی را رئوس اصلی مسائل اقتصادی خواند.

مراسم سی‌امین سالگرد درگذشت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی از ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران در آرامگاه آیت‌الله خمینی در بهشت زهرا شروع شده است. از ساعت ۱۳ محدودیت‌هایی ترافیکی در مسیر‌های منتهی به آرامگاه اعمال می‌شود و بیش از ۲۷ هزار نیرو در تمهیدات ترافیکی این مراسم شرکت دارند. کلیه پروازهای فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نیز که در نزدیکی آرامگاه قرار دارد، برای ۵ ساعت از ۱۶ تا ۲۱ به وقت محلی متوقف شده‌اند.

دویچه وله