به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۹۸

قتل یک زندانی سیاسی به دست دو زندانی بزهکار در زندان تهران بزرگ

علیرضا شیرمحمد‌علی به دست دو زندانی بزهکار به قتل رسید
علیرضا شیرمحمد‌علی، زندانی سیاسی که بر خلاف اصل تفکیک جرایم زندانیان در زندان تهران بزرگ (زندان فشافویه) در بند بود به دست دو زندانی بزهکار به قتل رسید. او که از تاریخ ۲۳ اسفند ۹۷ در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداری در این زندان و مخالفت با طرح درخواست انتقالش به زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده بود، روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین پس از ۳۴ روز، با وعده مساعد مسئولان به اعتصاب غذایش پایان داده بود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شیرمحمد‌علی به دست دو نفر از زندانیان جرایم قتل عمد و مواد مخدر با چاقو مورد حمله قرار گرفته و پس آسیب شدید از ناحیه گردن و شکم، پیش از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

به گزارش سایت حقوق بشر در ایران یک منبع مطلع از زندان فشافویه خبر داده است که حدود ساعت ۲۰:۲۰ دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸، علیرضا شیرمحمدی، زندانی سیاسی محبوس در تیپ یک اندرزگاه ۱۱ زندان تهران بزرگ موسوم به سوئیت، توسط دو نفر از زندانیان جرایم خطرناک و غیرمرتبط با زندانیان سیاسی مورد حمله قرار گرفت و با وارد آمدن چاقو به شاهرگ و شکمش به شدت آسیب دید. او پیش از انتقال به بیمارستان فیروزآبادی تهران جان خود را از دست داد.

نام مهاجمان در این گزارش منتشر شده و گفته شده است که یکی از آنان متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر و دیگری متهم به قتل عمد است و هر دو محکوم به اعدام‌اند.

زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی، درباره قتل علیرضا شیرمحمد‌علی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است:

«سوگمندانه باز هم تراژدی دیگری در زندان تهران بزرگ رقم خورد و علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به دست دو زندانی بزهکار به قتل رسید. یادتان باشد مدتی پیش علیرضا شیرمحمدعلی و برزان محمدی، زندانیان سیاسی در فشافویه با مطالبه انتقال به زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند. عدم رعایت اصل تفکیک جرایم از سوی حکومت و نهادهای امنیتی و قضایی چنین فجایعی را به بار می‌آورد ….»

در همین زمینه: اعتصاب غذای برزان محمدی دو ماهه شد
بنابر ماده هشتم آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، کلیه محکومان باید با توجه به نوع و میزان محکومیت، پیشینه کیفری، شخصیت، اخلاق و رفتار طبقه‌بندی ‌شوند. توجه به این اصل و اجرای آن خواسته زندانیان سیاسی است.

علیرضا شیرمحمدعلی اسفندماه سال گذشته نامه‌ای سرگشاده نوشته و در آن گفته بود بهتر می‌بیند گمنام و ساکت باقی بماند تا این‌که به خاطر شنیده شدن فریاد اعتراضش به هر «خفت و خاری»‌ای تن دهد:

«من برای عقیده‌ام زندانی شده‌ام و حالا به خاطر تیتر شدن در این رسانه‌ها به هیچ عنوان به نفع اینان تغییرش نخواهم داد. … ما به خاطر حق‌طلبی راهی زندان شده‌ایم. نه قاتل بوده‌ایم نه غارتگر. اما چرا ما را همچون موجودی بی‌ارزش کنار گذاشته‌اند؟! شاید به خاطر این‌که افکار و مطالباتمان همسو با منافع فلان حزب و رسانه نبوده یا از ما حمایت نکرده‌اند چون در آینده ممکن بوده از ایشان تبعیت نکنیم و شاید اصلاح‌طلبی بیش نیستند که نقاب ناجیان را بر چهره زده‌اند.»

او در این نامه به اعتصاب غذای برزان محمدی هم اشاره کرده و نوشته بود «ناجیان دروغین» کوچک‌ترین تلاشی برای پوشش دادن اقدام اعتراضی او نکرده‌اند:

«برزان به خاطر اعتراض به اوضاع افتضاح زندان تهران بزرگ اعتصاب کرده است. این زندان برای نگهداری مجرمان یا متهمان عقیدتی سیاسی نیست و نگهداری ما در این زندان غیرقانونی صورت گرفته است.»

علیرضا شیرمحمدعلی، ۲۱ ساله و اهل محله نازی آباد تهران بود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده او در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت و به اتهام «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری»، «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

رادیو زمانه