به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۶، ۱۳۹۸

هشدار عفو بین الملل درباره احتمال شکنجه اسماعیل بخشی و سپیده قلیان

عفو بین الملل در بیانیه نسبت به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان، فعال مدنی هشدار داده است.

در بخشی از این بیانه آمده است: “دو مدافع حقوق کارگران که به دنبال اطلاع رسانی در خصوص شکنجه و آزارشان در طی بازداشت قبلى شان در آبان و آذر ماه امسال مجددا دستگیر شده‌اند، در خطر جدی شکنجه قرار دارند.”

فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: “بیم و نگرانی عمیقی وجود دارد که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان دوباره در حین بازداشت مورد شکنجه قرار بگیرند. زمان‌بندی بازداشت مجدد آن‌ها نشان می‌دهد که مقامات سعی دارند صدای اعتراض این فعالان را خفه کنند و آن‌ها را به خاطر طرح موضوع شکنجه در زمان بازداشت مورد تنبیه و مجازات قرار دهند. مقامات باید فورا و بدون قید و شرط این دو فعال را آزاد کنند و تضمین کنند که شکایات آن‌ها درباره شکنجه به صورت مستقل بررسی شده و مسببان به پیشگاه عدالت آورده می‌شوند.”

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در آبان ماه در اعتراضات کارگری هفت تپه بازداشت شده بودند و بعد از آزادی اعلام کردند که توسط وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی شکنجه شده‌اند.

آقای بخشی و خانم قلیان بعد از پخش فیلم “طراحی سوخته” از تلویزیون ایران، در روز سوم بهمن دوباره بازداشت شدند.

مقام‌های قضایی و دولتی ایران شکنجه این دو زندانی را رد کرده‌اند.

یکماه پیش آقای بخشی، خانم قلیان و امیر امیرقلی، روزنامه نگار از زندان اهواز به زندان اوین منتقل شدند. روز گذشته سیزدهم خردادماه سپیده قلیان از زندان اوین به زندان قرچک منتقل شد.