به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۹۸

نخست وزیر ژاپن پیش از سفر به تهران با پرزیدنت ترامپ تلفنی گفتگو کرد

نخست وزیر ژاپن «نه حامل پیام و نه میانجی میان ایران و آمریکا» است
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که راهی سفر به تهران است روز سه‌شنبه ۲۱ خرداد با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد. دو طرف در مورد مسائل خاورمیانه و ایران گفت‌وگو کردند.


به گزارش روزنامه ژاپن تایمز، یوشیدا سوگا سخنگوی کابینه روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت رهبران سیاسی ژاپن و آمریکا در این گفت‌وگوی تلفنی در مورد «مسائل منطقه‌ای از جمله وضعیت در ایران» حرف زده‌اند.

نخست وزیر ژاپن پیش از سفر به ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم تلفنی گفت‌وگو کرده است.

یک روز پیشتر، شماری از دیپلمات‌های ارشد ژاپنی تلاش داشتند انتظارها از این دیدار را متعادل کنند. این دیپلمات‌ها گفته‌ بودند نخست وزیر ژاپن «نه حامل پیام و نه میانجی میان ایران و آمریکا» است و هیچ راه حل سریعی برای بحران اتمی ایران ندارد.

با این حال واشنگتن پست در گزارشی نوشت نخست وزیر ژاپن پیشنهادهایی از سوی واشنگتن به تهران ارائه می دهد.

بهنام طالبلو تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها در واشنگتن معتقد است جمهوری اسلامی تغییر چندانی در رفتار خود نخواهد داد.

در صورتی که شینزو آبه به تهران برود، این نخستین سفر یک نخست‌وزیر ژاپن به ایران طی چهار دهه گذشته خواهد بود. آخرین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران در سال ۱۹۷۸ بود که تاکه‌ئو فوکودا، نخست وزیر وقت ژاپن آن زمان به تهران رفت.

پرزیدنت ترامپ در حین سفر به ژاپن پرزیدنت ترامپ و در واکنش به احتمال سفر ماه آینده شیزو آبه نخست ژاپن به تهران، به امکان میانجیگری آن کشور اشاره کرده و گفته بود: «معتقدم که ایران می خواهد گفت‌وگو کند. آقای آبه هم به مقام‌های ایران خیلی نزدیک است. هیچکس، بخصوص من، نمی خواهد شاهد وقوع مصیبت باشد.»

نخست وزیر ژاپن قرار است در جریان سفر به تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری و علی خامنه‌ای رهبر ایران دیدار کند.

صدای آمریکا