به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۳، ۱۳۹۸

حمایت آمریکا از تلاش‌های نخست‌وزیر ژاپن در تهران برای کاهش تنش‌ در منطقه

مورگن اورتگاس میگوید، متحدان آمریکا در خصوص ضرورت توقف فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و مخرب ایران توافق دارند. 
مورگن اورتگاس،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ خرداد با اشاره به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران گفته است که از تلا‌ش‌های وی جهت کاهش تنش در منطقه حمایت می‌کند. 
شینزو آبه،نخست وزیر ژاپن روز چهارشنبه وارد تهران شد و با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت وگو کرد. آقای شینزو آبه قرار است روز پنجشنبه با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کند.

خانم اورتگاس اظهار داشت: از هر آنچه که نخست وزیر ژاپن و یا هرکس دیگری بتواند انجام دهد، حمایت می‌کنیم. ما چند هفته پیش در اوج تنش‌ها هم گفتیم که جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها توسط حکومت ایران این پیام را منتقل کند که مقابله جویی نظامی تحمل نخواهد شد و این پیامی است که امیدواریم متحدان ما به ارسال آن ادامه دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: همانطور که روز دوشنبه گفتیم، ما مطمئنیم که وزیر امور خارجه آلمان این پیام را منتقل کرد و مطمئن هستیم که نخست وزیر ژاپن هم این پیام را منتقل می‌کند.

اشاره خانم اورتگاس به سفر هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به تهران در روز دوشنبه است. هایکو ماس گفته بود، وضعیت در منطقه بشدت انفجاری و بی‌نهایت جدی است.

ضرورت توقف «اقدامات مخرب ایران »

مورگن اورتگاس می‌گوید، متحدان آمریکا به طور کامل با این کشور در خصوص اقدامات ایران موافقت دارند.

وی گفت: متحدان‌مان با ما موافق هستند که فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و مخرب ایران می‌بایست متوقف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: رئیس جمهوری ترامپ اخیرا با نخست وزیر آبه دیدار کرد. همانطور که دیروز اعلام کردیم دو هفته دیگر رئیس جمهوری در نشست سران گروه ۲۰ (در ژاپن) حضور خواهد یافت.

شینزو آبه در نشست خبری روز چهارشنبه از ایران خواست تا نقشی سازنده در جلوگیری از درگیری‌های احتمالی ایفا کند و گفت که ژاپن قصد دارد در این زمینه هر کاری انجام دهد.

با این حال، حسن روحانی در کنفرانس خبری به همراه نخست وزیر ژاپن گفت، «اگر ما شاهد برخی از تنش‌ها هستیم، ریشه این تنش‌ها بر می‌گردد به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران».

تنش بین ایران و آمریکا در یک ماه گذاشته وارد مرحله تازه‌ای شده است. از یک سو آمریکا از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های استراتژیک بی- ۵۲ به خلیج فارس خبر داد و در مقابل ایران نیز از کاهش برخی تعهدات برجامی خود سخن گفته است.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ ح