به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۷، ۱۳۹۸

قیام زنان ژاپنی علیه کفش پاشنه بلند

در ژاپن زنان شاغل اغلب مجبور به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند در محل کار هستند. این اجبار، قانونی نانوشته است که کاسه صبر بسیاری از زنان ژاپنی را سرریز کرده است. یک هنرپیشه معروف کارزاری عیله کفش پاشنه‌بلند به راه انداخته است.

بیشتر کنسرن‌ها و شرکت‌های ژاپن در زمینه پوشش کارمندان خود در محل کار بسیار سخت‌گیر هستند. مثلأ کارمندان زن باید در محل کار کفش پاشنه بلند بپوشند. بسیاری از زنان شاغل سال‌هاست که از این وضعیت گله دارند.

حال ایشیکاوا، هنرپیشه و نویسنده نامدار ژاپنی کارزاری با هشتک "کوتو" علیه اجبار به پوشیدن کفش پاشنه بلند به راه انداخته است. هشتک KuToo ترکیبی از دو لغت ژاپنی kutsu  کفش، kutsuu  و هشتک MeToo  است که سال گذشته علیه آزار و اذیت جنسی زنان به راه افتاد.

این هنرپیشه ژاپنی اوایل سال جاری میلادی با انتشار پیامی در شبکه توییتر نوشته بود خواستار آن است که زنان روزی از اجبار به پوشیدن کفش پاشنه بلند در محل کار رها شوند. حال بیش از ۲۰ هزار زن ژاپنی در حمایت از کارزار او طوماری خطاب به دولت ژاپن امضاء کردند.

در این طومار از دولت خواسته شده وضع "مقررات پوشیدن کفش پاشنه بلند برای زنان توسط کارفرما" را ممنوع کند، چون چنین مقرراتی مصداق تبعیض جنسیتی و آزار زنان است.

دویچه وله