به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۱، ۱۳۹۸

دونالد ترامپ می‌گوید مذاکره با طالبان 'منتفی است'

جنگ ۱۸ ساله افغانستان طولانی ترین مناقشه ای است که آمریکا در آن شرکت داشته
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته تا جایی که به او مربوط می شود گفت‌وگوها با طالبان منتفی است. او دو روز پیشتر برنامه دیدار با رهبران این گروه در آمریکا را لغو کرده بود.

او دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اضافه کرد انجام چنین دیداری تصمیم او بود و لغو آن هم به تصمیم او انجام شد.

زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان یک هفته پیش، بعد از آخرین دور مذاکره با طالبان در قطر از رسیدن به توافقی "در اصول" با طالبان خبر داد و گفت این توافقنامه برای اجرایی شدن نیازمند تایید آقای ترامپ است.

آقای ترامپ روز شنبه دیداری که قرار بود یکشنبه در استراحتگاه ریاست جمهوری در مریلند - کمپ دیوید - با رهبران طالبان و همچنین به طور جداگانه با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان انجام دهد را لغو کرد.

گزارش هایی از وجود اختلاف در میان مقام های بلندپایه دولت آمریکا بر سر عقلانیت دعوت از طالبان به آمریکا در آستانه هجدهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر وجود داشته است.

تصمیم آقای ترامپ برای دعوت از طالبان به کمپ دیوید، همچنین با انتقاد جمهوری خواهان و دمکرات هایی روبرو شد که آن را پذیرایی از تروریست ها در خاک آمریکا می دانند.

آقای ترامپ در مورد لغو آن دیدار به خبرنگاران گفت: "تصمیم من این بود که دیداری داشته باشیم. فکر می کردم کمپ دیوید مناسب است. تنها دلیل لغو آن این بود که آنها یک سرباز ما را کشتند."

او به حمله روز پنجشنبه در کابل از سوی طالبان اشاره داشت که باعث مرگ ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی شد. او شنبه هم همین علت را برای لغو دیدار با طالبان ذکر کرده بود.

او گفت که این طالبان فکر می کرد با این حمله در موقعیت بهتری قرار می گیرد اما آنها "با صدای روشن و بلند گفته اند احساس می کنند که اشتباه بزرگی مرتکب شدند."

آقای ترامپ روز دوشنبه همچنین در توییتی نوشت: "ما در افغانستان نقش مامور پلیس را بازی کرده ایم و البته قرار نبود سربازان بزرگ ما که در جهان برترین هستند این نقش را بازی کنند. در چهار روز گذشته، ما در حال کوبیدن دشمن با شدتی بیش از هر زمان در ده سال گذشته بوده ایم!"

مذاکرات با طالبان که برای ده ماه در دوحه قطر در جریان بود شامل نمایندگان دولت افغانستان نمی شد چون طالبان آن را نامشروع می داند.

آقای ترامپ از مدت ها پیش قول داده است ۱۴ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان را به کشور بازگرداند. آمریکا در مذاکرات با طالبان می خواست اطمینان حاصل کند خروج نیروهایش از افغانستان با بازگشت گروه های تروریستی همراه نخواهد بود.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا یک روز پیشتر گفت که نمایندگان آمریکا و طالبان طی ۹ دور مذاکره در دوحه قطر پیشرفت زیادی داشتند و این گروه موافقت کرده بود قطع دایمی روابط با القاعده را رسما اعلام کند.

به گفته او طالبان همچنین قول داده بود از خشونت ها بکاهد و برای اولین بار تعهد کرده بود فرآیند بحث درباره آشتی ملی را در شهر اسلو شروع کند.

طالبان در واکنش در بیانیه ای گفت این آمریکاست که از لغو مذاکرات صلح ضرر می کند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه آمریکا را به عدم بلوغ و بی تجربگی متهم کرد و افزود که گروه او و دولت افغانستان برای شروع گفتگو در روز ۲۳ سپتامبر موافقت کرده بودند. ادعایی که دولت افغانستان تایید نکرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی اقای غنی روز یکشنبه در کابل بار دیگر بر آرزوی دیرینه برای مذاکره مستقیم با این گروه تاکید کرد.

رئیس جمهور افغانستان پیشتر گفته بود "صلح واقعی تنها زمانی با طالبان به دست می‌آید که آنان خشونت‌ها را متوقف کرده و حاضر باشند با حکومت افغانستان مذاکره کنند."

آقای پومپئو یکشنبه گفت که زلمی خلیلزاد که نمایندگان آمریکا در مذاکره با طالبان را به عهده داشت در حال بازگشت به کشور است و اظهار امیدواری کرد که طالبان رفتار خود را عوض کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت امیدوار است این بن بست از طریق یک رشته گفتگو حل شود و طالبان برای دیدار با دولت افغانستان ابراز آمادگی کند.

براساس پیش نویس توافق با طالبان، آمریکا قصد داشت ۵۴۰۰ سرباز خود را ظریف ۲۰ هفته از این کشور خارج کند.

آقای پومپئو به ای بی سی گفت که آقای ترامپ و وزیر دفاع در آینده در مورد شمار مناسب نیروها تصمیم خواهند کرد.