به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۹۸

آشتی‌کنان لاریجانی و یزدی و ماجرای کارچاق‌کن دو رئیس

صادق لاریجانی از محمد یزدی به خاطر لحن تند نامه سه هفته پیش خود عذرخواهی کرده است. لاریجانی پیشتر یزدی را فاقد فهم و سواد فقهی توصیف کرده بود که در جلسات شورای نگهبان "سخنان غیردقیق، غیرمستدل و حتی نامربوط" می‌گوید.

یک هفته پس از آشتی‌کنان صادق لاریجانی و محمد یزدی در شورای نگهبان، رئیس سابق قوه قضاییه یک گام دیگر در مسیر این آشتی‌ برداشت و در نامه‌ای سرگشاده از لحن تند نامه قبلی خود در انتقاد از محمد یزدی "عذرخواهی" کرد.

لاریجانی نوشت در انتقاد از محمد یزدی "قلم و زبانش دچار لغزش" شده و می‌بایست نامه خود را  "با لحن درست‌تر و دقت بیشتری" می‌نوشت. صادق لاریجانی در نامه قبلی  محمد یزدی را فردی توصیف کرده بود که "سواد فقهی" ندارد، "خلاف‌گویی" می‌کند و در جلسات شورای نگهبان "سخنان غیردقیق، غیرمستدل و حتی نامربوط" می‌گوید.

رئیس سابق قوه قضاییه در نامه انتقادی خود که روز یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در رسانه‌های ایران منتشر شد، درباره سواد و فهم فقهی محمد یزدی نوشته بود: «هیچ بررسی کرده‌اید که علماء و فضلاء در قم، به آثار شما و به گفته‌های شما چگونه نگاه می‌کنند؟! چقدر آنها را جدی می‌گیرند؟ کافی است کسی نیم‌نگاهی به مکتوبات شما ذیل "کتاب القضاء" مرحوم سید صاحب عروه، بیندازد تا میزان اثر شما در حوزه معلوم شود و معلوم شود حد تحصیلات جنابعالی و استفراغ وسعتان درباب استنباط احکام.»

او هم‌چنین در جایی از نامه انتقادی خود از محمد یزدی نوشت «گویی روزتان به شب نمی‌رسد اگر تعریضی، توهینی و افترایی نداشته باشید... جناب آقای یزدی، چرا به این وضعیت افتاده‌اید؟»

پس از گذشت نزدیک به سه هفته از این نامه تند، صادق لاریجانی در مقام "عذرخواهی" برآمده و نوشته است: «اینجانب ابائی ندارم که بپذیرم انسان در شرایطی قلم و زبانش دچار لغزش می‌شود و بر قلم و زبان مطالبی جاری می‌شود که خلاف مصلحت است و بلکه گاه خلاف انصاف. در جایی که گاه قلم بزرگان علم و تقوا طغیان می‌کند و بر قلم‌شان مطالبی جاری می‌شود که نباید، امکان چنین امری بر طلبه لاشئ‌ای چون این فقیر، چندان مستبعد نیست.»

صادق لاریجانی اضافه کرده: «از نامه اینجانب دلسوزان بسیاری مکدر شدند، در همین جا بر خود فرض می‌دانم که از محضر شریف همه آنان عذرخواهی کنم.»

لاریجانی اشاره‌ای به "دلسوزان" نمی‌کند، ولی چه حذف فوری نامه بحث‌انگیز او به یزدی از سایت شورای تشخیص مصلحت نظام و چه این نامه عذرخواهی به توصیه‌ها و اشارات راس نظام نسبت داده می‌شود.

نامه عذرخواهی رئیس مجمع تشخیص مصلحت شامگاه روز چهارشنبه ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) در رسانه‌های ایران منتشر شد.

صادق لاریجانی در نامه عذرخواهی خود درباره محمد یزدی نوشته است: «آیت‌الله یزدی حفظه‌الله منشا خدمات بسیاری در حوزه‌های علمیه بوده‌اند و سابقه مودت اینجانب با ایشان هم دیرینه. ما همه در یک صفیم و دشمن بی‌جهت خیال باطل تفرقه‌افکنی نکند...»

لاریجانی می‌گوید نامه قبلی او و انتقادهایش از محمد یزدی مورد "سوءاستفاده" دشمنان قرار گرفته است: «بوق‌های تبلیغاتی خارجی تلاش کردند از نامه اینجانب به آیت‌الله یزدی غایت سوءاستفاده را بکنند، تلاش کردند که القاء کنند آن نامه نوعی تعریض و گلایه از نهادهای مهم نظام چون شورای نگهبان و سپاه پاسداران و صداوسیما و غیره است.»

با وجود این عذرخواهی‌ها، صادق لاریجانی در پاره‌ای انتقادها خود را محق می‌داند: «گرچه می‌پذیرم که باید نامه با لحن درست‌تر و دقت بیشتری نگاشته می‌شد تا جلوی این سوء استفاده‌ها گرفته شود. مقصود اینجانب از پاره‌ای گلایه‌ها تصورات و اقدامات غلط برخی افراد در برخی از این نهادها بود که امیدوارم با تدبیر صحیح مسئولان مرتفع شود.»

بگومگو پس از بازداشت "کارچاق‌کن" دو رئیس قوه قضاییه

بگومگوی تند میان محمد یزدی و صادق لاریجانی پس از بازداشت "اکبر طبری" از مقام‌های ارشد حوزه ریاست قوه قضاییه بالا گرفت و رسانه‌ای شد. مقام او در دستگاه قضایی تحت ریاست صادق لاریجانی "معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه" ذکر شده است. گفته می‌شود که اکبر طبری به دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه و توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده است.

علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، اکبر طبری را "عنصر فاسدی در قوه قضاییه" خواند که به گفته او "دو رئیس قوه را بیچاره کرده است". منظور از دو رئیس قوه قضاییه، صادق لاریجانی و پیش از او، محمود هاشمی شاهرودی است.

براساس گزارش‌ها، ابراهیم رئیسی پس از قرار گرفتن در رأس قوه قضاییه اکبر طبری برکنار و یوسف باقری را به‌جای او، به‌عنوان "سرپرست معاونت اجرائی حوزه ریاست قوه قضائیه" منصوب کرد.

ظاهرا طبری پس از برکناری همراه صادق آملی‌لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است. این خبر را محمدعلی پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس دهم در گفت‌وگو به رسانه‌ها گفته است.

پس از بازداشت اکبر طبری، وبسایت "سحام‌نیوز" که به مهدی کروبی نزدیک است  نوشت: «این فرد که به "کارچاق کن" هردو رئیس سابق قوه قضائیه معروف بوده، طی دوره آملی لاریجانی با استفاده از اختیارات بالایی که آملی لاریجانی به وی داده بود، توانسته بود با نفوذ خود برخی از احکام قضایی را تغییر دهد و با دریافت مبالغ مالی، بخش اعظم آن را به حساب‌های شخصی و نزدیک به آملی لاریجانی واریز می‌کرده است.»

سحام‌نیوز در ادامه گزارش خود نوشت: «وی [اکبر طبری] تنها در یک فقره، ۱۰۰ میلیارد تومان از علی انصاری، صاحب "ایران مال" و بانک آینده، دریافت و به حساب آملی لاریجانی واریز کرده است.»

از جمله اتهامات دیگر وی که سحام‌نیز از آن مطلع شده «آلوده‌کردن نزدیک به ۵۰ تن از قضات دادگاه‌ها به فساد مالی برای تغییر احکام بوده است. از جمله این قضات می‌توان به قاضی صلواتی و نیز بیژن قاسم‌زاده رئیس دادسرای کارکنان دولت و بازپرس سابق شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه اشاره کرد. آقای قاسم‌زاده کسی است که دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرده بود.»

صادق لاریجانی در نامه قبلی در انتقاد از محمد یزدی، منکر اعتراض خود به بازداشت اکبر طبری شده بود. اما نوشته بود: «همه این فضاسازی‌ها نشان از آن دارد که یک پروژه بزرگتری در پس این القائات نهفته است و آن تخریب اینجانب و شاید هم تخریب‌های دیگر. مساله همین است.»

صادق لاریجانی در آن نامه تلویحا تهدید کرده بود که اگر بازداشت اکبر طبری، پروژه‌ای علیه او و خانواده لاریجانی‌ها باشد، سینه او  نیز "خزانه الاسرار اتهامات مجموعه‌ای از معاونان، قائم مقامان و آقازاده‌های مسئولان و شخصیت‌هاست".

دویچه وله فارسی