به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۵، ۱۳۹۹

دیده‌بان حقوق بشر:

 روسیه و سوریه در ادلب مرتکب جنایت جنگی شده‌اند

بی بی سی: دیده‌بان حقوق بشر امروز در گزارشی مفصل، روسیه و سوریه را متهم کرد که در کارزار نظامی‌شان علیه آخرین سنگر شورشیان در ادلب در شمال شرق سوریه، ممکن است مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشند.

این گروه شناخته شده حقوق بشری می‌گوید بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، ده‌ها حمله هوایی و زمینی “غیرقانونی”، به اهداف غیرنظامی در اطراف شهر ادلب به کشته شدن صدها تن از شهروندان انجامیده است
در این گزارش به تخلفات مکرری اشاره شده که “آشکارا جنایات جنگی‌اند و می‌تواند جنایت علیه بشریت به شمار بیایند”.

در گزارش ۱۶۷ صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر با عنوان “هدف قراردادن زندگی در ادلب”، برای تحقیق در ۴۶ مورد بمباران، از صدها عکس، تصاویر ماهواره‌ای و سیاهه مسیر پروازها استفاده شده است.

کنت روت، رئیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر به رویترز گفت آنها به مدارس، بیمارستان ها و بازارهای محلی و مناطق مسکونی حمله کردند، نه به طور ناخواسته و نه در حالی که می‌خواستند تروریست‌ها را هدف قرار دهند، بلکه به عمد”.

کنت روت گفت هدف این کارزار نظامی ۱۱ ماهه “بیرون راندن غیرنظامیان و غیرقابل زندگی کردن مناطق زندگی آنها بود، به این امید که پس از آن نیروهای مسلح روسیه و سوریه آسان تر بتوانند منطقه را باز پس بگیرند”.

دیده‌بان حقوق بشر گفته به نظر می رسد که این بمباران های مکرر عمدی بوده و هر دو دولت سوریه و روسیه را به نادیده گرفتن زندگی غیرنظامیان متهم کرده و گفته آن ها می‌توانند در وقوع این جنایات جنگی مقصر باشند.

ادلب آخرین پایگاه عمده مخالفان دولت سوریه است.

مسکو و دمشق اتهامات مربوط به بمباران بی‌رویه غیرنظامیان را انکار می‌کنند. این دو متحد می‌گویند تنها شبه نظامیان تندرو را هدف قرار می‌دادند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید دولت‌های روسیه و سوریه به خلاصه یافته‌ها و پرسش‌های این نهاد حقوق بشری هیچ‌ پاسخی نداده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از ۱۰ مقام ارشد روسیه و سوریه نام برده که در مقام فرماندهی مسئولیت داشته‌اند، از جمله ولادیمیر پوتین و بشار اسد روسای جمهوری دو کشور و شماری از فرماندهان ارشد نظامی.

رئیس سازمان دیده‌بان حقوق بشر ابراز امیدواری که مسئولانی که در این جنایت جنگی نقش داشته‌اند، نتوانند از این موضوع شانه خالی کنند و با عواقب “استراتژی جنایات جنگی” مواجه شوند.

کارزار نظامی ۱۱ ماهه علیه ادلب، در ماه مارس سال گذشته و پس از اعلام آتش‌بس بین ترکیه و روسیه پایان یافت. ترکیه از شورشیان حمایت می‌کند و روسیه از دولت مرکزی سوریه.

بیش از سه میلیون شهروند سوریه در این منطقه زندگی می‌کنند. شماری از آنها به خاطر درگیری‌های ۹ سال گذشته سوریه از مناطق دیگر کشور فرار کرده و در این بخش مستقر شده‌اند.

بسیاری از ناظران می‌گویند آتش‌بسی که با میانجیگری روسیه و ترکیه امضا شده، بسیار شکننده است.