به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۵، ۱۳۹۹

فرانسه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برگزاری کلیۀ گردهمائی‌های خصوصی در تالارها و اماکن عمومی را نیز ممنوع کرد

 ژان کَستکِس تاکید کرد که بر اساس قانون منع رفت و آمد بهداشتی، کلیۀ «واحدهای صنفی»، «موسسات خدماتی» و «اماکن عمومی» در ساعات منع رفت و آمد، از ۲۱ شب تا ۶ صبح، تعطیل خواهند بود. 

ژان کَستِکس، نخست وزیر فرانسه، در پی برقراری قانون منع رفت و آمد در ۹ کلان شهر این کشور که به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا چهارشنبه شب از سوی رئیس جمهوری اعلام شد، روز پنجشنبه ۱۵ اکتبر/۲۴ مهرماه، به تشریح مقرراتِ تازه در این زمینه پرداخت و گفت کلیۀ کسب و کارها و رفت و آمدها، به استثنای موارد برخوردار از معافیت، در ساعت ۲۱ تعطیل و متوقف می‌شود. او برگزاری میهمانی‌های خصوصی و جشن‌ها در اماکن عمومی را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرد.

نخست وزیر فرانسه که روز پنجشنبه برای اعلام جزئیات و چگونگی به اجرا گذاشتن تصمیمات تازۀ دولت برای مقابله با کرونا در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، خطاب به ۲۰ میلیون شهروند ساکن کلان شهرهای مشمول قانون منع  رفت و آمد بروشنی تاکید کرد که «در ساعت ۲۱، هرکس باید در خانۀ خود باشد». تنها کارکنان برخی فعالیت‌های ضروری مانند «موسسات درمانی» و یا «تحویل و توزیع خوراک به خانه‌ها» از معافیت برخوردار خواهند بود.

ژان کَستکِس تاکید کرد که بر اساس قانون منع رفت و آمد بهداشتی، کلیۀ «واحدهای صنفی»، «موسسات خدماتی» و «اماکن عمومی» در ساعات منع رفت و آمد، از ۲۱ شب تا ۶ صبح، تعطیل خواهند بود. او با این حال اعلام کرد که رفت و آمد به فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های راه آهن برای سفرهائی که پس از ساعت ۲۱ انجام می‌گیرد، مشمول معافیت خواهد بود و در این صورت افراد باید بلیط‌های خود را برای ارائه به ماموران در دست داشته باشند.

رویۀ ارائۀ برگه‌های معافیت به افرادی که رفت و آمد آنان در ساعات شب اجتناب ناپذیر است، بر اساس روش بکار گرفته شده در دوران قرنطینۀ کلی به اجرا گذاشته خواهد شد.

نخست وزیر فرانسه اعلام کرد که نقض مقررات منع رفت و آمد، تخلفی است که مجازات آن پرداخت ۱۳۵ یورو جریمه خواهد بود و دو بار تکرارِ تخلف، شش ماه زندان و پرداخت ۳٧۵۰ یورو جریمه در پی خواهد داشت.

دولت علاوه بر مقررات تازه در کلان شهرهائی که مشمول قانون منع رفت و آمد شبانه می‌شوند، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تازه‌ای را نیز در سراسر کشور برقرار می‌کند. این چنین، از نیمه شب جمعه به شنبه، برگزاری «کلیۀ گردهمائی‌های خصوصی، میهمانی‌ها، جشن ازدواج و شب نشینی‌های دانشجوئی» در تالارها و اماکن عمومی در سراسر کشور ممنوع خواهد بود.

ژان کَستِکس همچنین اعلام کرد که مقررات برقرار شده برای رستوران‌ها در مناطق «کاملاً قرمز» اینک به سراسر کشور تسری می‌یابد و کلیۀ رستوران‌ها در فرانسه مُلزم به اجرای آن هستند. از جملۀ این مقررات ممنوعیت تجمع بیش از ۶ نفر بر سر یک میز و ثبت نام کلیۀ مشتریان برای بکار انداختن روند ردیابی و تماس در صورت کشف گذر یک فرد مبتلا به بیماری در هر یک از آنهاست.

نخست وزیر اعلام کرد که هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌هائی که ۵۰ درصد تنخواه گردان خود را به سبب شیوع کووید از دست بدهند، از کمک صندوق همبستگی به میزان ۱۰۰۰۰ یورو برخوردار می‌شوند.

اختیارات اعطا شده به دولت در قانون «اضطرار بهداشتی» برای برقراری تمهیدات استثنائی به یک ماه محدود می‌شود. این چنین، دولت تدابیر یاد شده را برای یک ماه به اجرا می‌گذارد و از حال برای تمدید آن حداقل تا اول دسامبر یک لایحۀ قانونی تسلیم پارلمان خواهد کرد.

رادیو فرانسه