به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۹، ۱۴۰۰

در ایران نگرانی از قطع شدن اینترنت در دورۀ انتخابات افزایش یافته است.

 

روزنامۀ لوموند نوشت که با نزدیک شدن موعد انتخابات ریاست جمهوری در ایران نگرانی از قطع شدن اینترنت و جایگزین کردن آن توسط "شبکۀ ملی اطلاعات" افزایش یافته است.

به گزارش رادیو فرانسه، لوموند به نقل از کارشناسان نوشته است که مقامات ایران نگرانند که در دورۀ کارزار انتخابات ریاست جمهوری یا پس از اعلام نتایج انتخابات، اعتراض‌های خیابانی در کشور از سر گرفته شود و به همین خاطر حکومت اسلامی از هم اکنون تمهیدات لازم را جهت قطع شبکۀ جهانی اینترنت به منظور مهار اعتراض‌های خیابانی در نظر گرفته است.

لوموند نوشته است که بیش از پیش اعضای قدیمی سرویس های اطلاعاتی ایران هدایت اُپراتورهای بزرگ تلفن‌های همراه و خدمات اینترنتی را در دست گرفته‌اند، به ویژه اینکه رهبر حکومت اسلامی، علی خامنه‌ای، در یکی از آخرین سخنرانی‌های خود مدعی شد که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران به حال خود رها شده‌ است. او سپس از مسئولان جمهوری اسلامی خواست که نگذارند "این ابزار در دست دشمن قرار بگیرد."

لوموند نوشته است که "شبکۀ ملی اطلاعات" که در سال ٢٠١٢ در ایران راه اندازی شد طی سال‌های گذشته توسعۀ بسیار یافته و در این فاصله مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیاری از پایگاه های اینترنتی کشور را مجبور ساخته‌اند که "سرورهای" خود را از خارج به داخل منتقل کنند. به این ترتیب، از این پس تمام داده‌های این پایگاه‌ها در داخل کشور ضبط و نگهداری می‌شود و ضبط این داده‌ها در داخل به دستگاه‌های امنیتی ایران امکان می‌دهد که در صورت لزوم کاربران اینترنتی را سریعاً شناسایی و دستگیر کنند.

لوموند افزوده است که بعد از سال ٢٠١٧ که مصادف بود با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، بسیاری از خدمات بین‌المللی اینترنت از قبیل دسترسی به "آمازون"، "گوگل" یا "ماکروسافت" از دسترس کاربران اینترنتی در ایران خارج شدند و این روند کاربران اینترنت در ایران را به "شبکۀ ملی اطلاعات" بیش از گذشته وابسته کرد و در عین حال باعث توسعۀ خود "شبکۀ ملی اطلاعات" در ایران شد به طوری که حکومت اسلامی ایران از این پس قادر است – چنانکه سرکوب اعتراض‌های آبان ماه ٩٨ یا سرکوب اعتراض‌های اخیر سراوان در سیستان و بلوچستان نشان داد – شبکۀ اینترنت را قطع کند بی آنکه این اقدام خللی به فعالیت‌های "شبکۀ ملی اطلاعات" وارد آورد.