به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۷، ۱۴۰۰

نگرانی نسبت به وضعیت بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران،

 در پی ابتلا به کووید در زندان اوین

بکتاش آیتین، عضو کانون نویسندگان ایران.
محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، روز دوشنبه ۱۶ فروردین، با انتشار توئیتی، نسبت به وضعیت جسمانی نامساعد بکتاش آبتین، در زندان اوین، ابراز نگرانی کرد. بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، که حدود شش ماه پیش برای گذراندن دوران محکومیت شش ساله خود به زندان اوین منتقل شد، بدلیل ظهور علائم بیماری کووید، به بهداری زندان منتقل شده است. 

محمد رسول‌اف، فیلمساز ایرانی، روز دوشنبه ۱۶ فروردین، با انتشار یک پیام توئیتری، نسبت به وضعیت جسمانی بکتاش آبتین، در پی ابتلا به ویروس کرونا ابراز نگرانی کرده است. 

محمد رسول‌اف، در این متن، آورده است: چند دقیقه قبل، بکتاش آبتین از زندان اوین تماس گرفته و از انتقال به بهداری زندان خبر داده است. 

بر اساس توضیحات آقای رسول‌اف، «ریه‌های بکتاش آبتین درگیر شده» و در تماس تلفنی، «به سختی سخن گفته» است.

پیش از محمدرسول‌اف، منابع داخلی دیگری از شدت گرفتن علائم بیماری کووید در بکتاش آبتین و انتقال وی به بهداری زندان اوین گزارش داده بودند. 

بر اساس این منابع، بکتاش آبتین، ابتدا روز ۱۳ فروردین با علائم ویروس کرونا به بهداری زندان منتقل شده اما تست پی‌سی‌آر وی منفی اعلام شده بود.

محمد رسول‌اف می‌افزاید: «در حالی که حاکمیت از تامین واکسن برای مردم ناتوان است، اعطاء مرخصی به زندانیان حداقل کاری است که (حکومت) موظف به انجام آن است».

بر اساس گزارش‌های برخی منابع داخلی، علائم ابتلا به کووید در چند تن دیگر از زندانیان بند هشت زندان اوین نیز بروز کرده است. 

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، فعالان حقوق بشری بارها نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی هشدار داده و خواستار اعطاء مرخصی به آنان شده‌اند. 

بکتاش آبتین، به همراه رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو دیگر کانون نویسندگان ایران،‌ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» از مهرماه ۱۳۹۹ برای اجراء احکام خود به زندان اوین منتقل شدند. 

رادیو فرانسه