به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۱۴، ۱۴۰۰

جزئیات جدید در پرونده "مریم طاها":

انتقال اطلاعات محرمانه درباره ترور قاسم سلیمانی

 رادیو فردا - رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که مریم طه (طاها) تامسون، مترجم ارتش آمریکا در عراق، متهم شده است که اطلاعات محرمانه مربوط به نظامیان ارشد آمریکاییِ مرتبط با طرح کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، را در اختیار یک عضو حزب‌الله قرار داده است.

به نوشته واشینگتن اگزماینر، مریم طه تامسون هویت نظامیان آمریکایی را که در عملیات مهم آمریکایی در منطقه خاورمیانه درگیر بوده‌اند، به یک شهروند لبنانی مرتبط با حزب‌الله منتقل کرده است.

خانم تامسون هفته گذشته در یک دادگاه آمریکا اتهامات خود را پذیرفت. نام شهروند لبنانی مرتبط با حزب‌الله که رابط انتقال اطلاعات به این سازمان بوده، به دلایل امنیتی، هنوز اعلام نشده است.

اما رسانه‌های منطقه نوشته‌اند شهروند لبنانی یادشده یک مرد متنفذ و مرفه است که رابطه خوبی با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، دارد و برادرزاده او نیز در وزارت کشور لبنان شاغل بوده است.

خانم تامسون گفته است که از شغل برادرزاده شهروند لبنانی یادشده آگاهی داشته است اما رابطه او با آن مرد لبنانی، با هدف ازدواج، پس از آشنایی چند ساله از طریق اینترنت بوده و آن‌ها هرگز یکدیگر را ملاقات نکردند.

وی گفته که احساس می‎‌کرد اگر اسامی آن ده نظامی آمریکایی را نمی‌گفت، قول آن مرد برای ازدواج باطل می‌شد.

رسانه‌های آمریکا احتمال داده‌اند که حبس ابد در انتظار خانم تامسون، ۶۳ ساله، باشد.

هنوز جزئیات بیشتری از اطلاعات نظامیان مرتبط با طرح ترور قاسم سلیمانی منتشر نشده و ایران نیز در این باره سکوت کرده است.

قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ماه سال ۹۸ هنگامی که با گروهی از شبه‌نظامیان عراقی وارد فرودگاه بغداد شد هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. تهران همواره گفته است که «انتقامی سخت» در انتظار عاملان کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران است.

گویا