به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۰

تجمع و اعتراض دامداران به سیاست‌های کشاورزی دولت

 
در چندین شهر کشور  دامداران در اعتراض به نبود نهاده‌های دامی دست به تجمع زدند. این تجمع‌ها از جمله در شهرهای یزد، شیراز، مشهد، همدان، اصفهان گزارش شده‌اند.

اعتراض آنان نسبت به محدودیت تعیین شده از سوی دولت در قیمت شیر است. طبق تصمیم دولت قیمت شیر نباید از ۴۴۰۰ بیشتر شود. دامداران می‌گویند آنها باید علوفه را گران خریداری کنند و قیمت تمام شده شیر با هر کیلو ۴۵۰۰ تومان مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد.

تجمع دامداران خراسان رضوی

به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان» از مشهد، ظهر امروز در مقابل ساختمان جهاد کشاورزی مشهد جمعی از دامداران خراسان رضوی جمع شدند تا اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های اشتباه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کنند. در این تجمع عده‌ای از دامداران گلایه‌های خود را مطرح کردند.

یکی از دامداران در این تجمع اعلام کرد: دام دار و گاودار ما امروز اینجا حضور دارند تا اعتراض خود را به مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کنند و اگر الان اینجا حضور دارند از دل‌خوششان نیست. قیمت کاه، زرت، یونجه، واکسن، هزینه کارگر، هزینه حل و نقل و تمام هزینه‌های که به دامدار تحمیل می‌شود از سال گذشته تاکنون ۳ تا ۴ برابر شده است، اما قیمت شیر و گوشت از پارسال تاکنون افزایش چندانی نداشته است.

او افزود: در حال حاضر قیمت یک لیتر آب‌معدنی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است چطور جهاد نمی‌گذارد قیمت یک لیتر شیر که با این همه زحمت تولید می‌شود به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان برسد.

یکی دیگر از دامداران که خود را نماینده دامداران اصلاح نژاد معرفی کرد، گفت: با هر خشکسالی که رخ می‌دهد بیشترین آسیب را دامداران، مخصوصاً دامداران سنتی می‌بینند، زیرا با کمبود علوفه و مراتع غذای دام به‌شدت گران می‌شود و دامدار دیگر توانایی تأمین هزینه‌های دام را ندارد ازاین‌رو ما توقع داریم تا دولت با حمایت از دامداران نگذارد، دامدار ما ورشکسته شود و مجبور به کشتار دام‌های خود شود.

علت تجمع و اعتراض دامداران در استان کرمان چیست؟

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کرمان افزایش قیمت علوفه و حمل و نقل را علت اعتراضات و تجمعات دامداران در استان کرمان اعلام کرد.

“غلامعلی کارگر” در گفت و گو با ایسنا، افزایش قیمت علوفه خشبی را علت اعتراضات صنف دامداران در روز گذشته اعلام کرد و گفت: قیمت ذرت علوفه‌ای، یونجه خشک، کاه و ... بسیار افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت اکنون فقط جو، ذرت و سویا از علوفه مورد نیاز دام را برای کنسانتره با ارز دولتی تامین می کند، افزود: از طریق سازمان های جهاد کشاورزی استان و استانداری در حال پیگیری رفع مشکل علوفه دام در سطح ملی هستیم. ضمن اینکه این مشکل فقط مختص استان کرمان نیست بلکه گریبان تمام دامداران کشور را گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کرمان با اشاره به خشکسالی و بارش های کم در سال زراعی جاری عنوان کرد: در گذشته بخشی از دام ها در مراتع چرا می کردند و امسال به دلیل خشکسالی مراتع خشک است بنابراین باید به وسیله علوفه دستی تغذیه شوند که این امر باعث کمبود علوفه شده همچنین خشکسالی باعث کاهش سطح زیر کشت علوفه شده است.

وی خشکسالی در استان کرمان را بی سابقه دانست و بیان کرد: دامداران باید علوفه را گران خریداری کنند و قیمت تمام شده شیر با هر کیلو ۴۵۰۰ تومان مصوب ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد.

کارگر تاکید کرد: دامداران با افزایش قیمت شیر موافق نیستند و باید منافع مصرف کننده نیز در قیمت گذاری ها دیده شود لذا دولت باید ساز و کارهایی برای این مهم در نظر بگیرد تا نه تولیدکننده و نه مصرف کننده متضرر نشوند.

وی با پیشنهاد اینکه دولت در زمینه تامین علوفه و هزینه حمل و نقل به دامداران کمک کند، گفت: در استان کرمان کارهای زیادی در بحث اصلاح نژاد دام انجام شده است و اگر اکنون با کم توجهی این دام ها از چرخه تولید خارج شوند سال ها طول می کشد تا دوباره به این نقطه ای که امروز در آن قرار داریم، برسیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کرمان از هزینه های بالای حمل و نقل شکایت کرد و به ایسنا گفت: متاسفانه علوفه هایی که دامدار در اردیبهشت ماه خریداری کرده هنوز به دستشان نرسیده، زیرا قیمت حمل و نقل افزایش یافته و رانندگان علوفه های ما را حمل نمی کنند.

ایران امروز