به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۳۱، ۱۴۰۰

هشدار دیپلمات‌های اروپایی به ایران:

مذاکرات برجام بی‌پایان نیست
 کشورهای اروپایی به عنوان میانجی بین ایران و آمریکا عمل می کنند
دیپلمات‌های اروپایی به ایران گفته‌اند که مذاکرات هسته‌ای نمی‌تواند به صورت بی‌پایان ادامه داشته باشد. مقام‌های اروپایی در روز یکشنبه این نظر را اعلام کرده‌اند. مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهان برای پیوستن دوباره آمریکا به برجام و پایبندی مجدد ایران و آمریکا به تعهداتشان ذیل این توافق است. این مذاکرات سه ماه می‌شود که در جریان است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در اردیبهشت ۱۳۹۷ امضای کشورش را از پای برجام برداشت. به دنبال آن، آمریکا تحریم‌های کمر‌شکنی علیه ایران اعمال کرد. دولت تندروی آقای ترامپ امیدوار بود که با اعمال این فشارها بتواند ایران را به پذیرش شرط‌های این کشور برای توافقی جدید وادارد.

ایران شرایط آمریکا را نپذیرفت و فشار آمریکا را تاب آورد. ایران در عین حال تصمیم گرفت که به تدریج تعهدات خود در قبال برجام را کنار بگذارد.

دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با هدف بازگشت ایران و آمریکا به برجام با روی کار آمدن جو بایدن شروع شد.

خبرگزاری رویترز، که هشدار اروپایی‌ها به ایران را گزارش کرده، به نقل از دو دیپلمات درگیر در این گفت‌وگوها نوشته است که توقف گفت‌وگوها حدود ده روز به درازا می‌انجامد.

سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه به عنوان میانجی بین ایران و آمریکا عمل می‌کنند. ایران و آمریکا در این دور از گفت‌وگوها مستقیما با هم رودررو نمی‌شوند.

این سه کشور یادداشتی به خبرنگاران داده‌اند که در آن نوشته شده است: «همان طور که پیشتر گفته بودیم، زمان به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست. این گفت‌وگوها نمی‌توانند بی‌پایان باشند.»

اروپایی‌ها گفته‌اند که هنوز مسیری طولانی برای حل اختلافات پیش‌رو دارند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا، گفت با اینکه هنوز در «مسائل محوری مثل تحریم و تعهدهایی که ایران باید بدهد» راه «نسبتا درازی» باید طی شود، ولی مسیر درستی در پیش است و «باید دید رهبران ایران آماده اتخاذ تصمیم‌های سخت هستند.»

پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بسیاری را به بازگشت ایران به برجام بدبین کرده است. آقای رئیسی از راست‌گرایان سیاست ایران است. او گرچه موافقت ضمنی خود با بازگشت به برجام را اعلام کرده اما بسیاری بدگمانند که او به عملگرایی حسن روحانی نباشد و توافق دوباره شکل نگیرد.

جیک سالیوان، در گفت‌وگوی خود گفت که آمریکا در این زمینه نگرانی ندارد زیرا در نهایت این رهبر ایران است که باید تصمیم نهایی را بگیرد، نه رئیس جمهوری این کشور.

در همین حال ژوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بیروت گفت توافق «بسیار نزدیک» است با این حال «در این مذاکرات، وقت رو به پایان است».

او همچنین گفت: «ما سرمایه سیاسی بزرگی صرف کرده‌ایم بنابراین امیدوارم نتیجه انتخابات آخرین مانعی نباشد که روند مذاکرات را تخریب می‌کند»؛ «تا جایی که من می‌دانم، چنین چیزی نیست.»

بی بی سی  فارسی