به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۲۶، ۱۴۰۰

پنج وزیر زن در کابینه جدید اسرائیل که ریشه عربی دارند

  سه زن از کشور عراق و دو زن وزیر دیگر از کشور مراکش هستند
دولت جدید اسرائیل، 9 وزارتخانه را در اختیار زنان قرار داده که این تعداد وزیر زن در کابینه، در تاریخ دولت‌های مختلف این کشور بی‌سابقه است و یک رکورد جدید محسوب می‌شود. بررسی «العربیه»، از ریشه خانوادگی این 9 وزیر، نشان می‌دهد، پنج نفر از آنها ریشه عربی دارند که از عراق و مراکش می‌آیند.
«اورنا باربی وای»، 58 سال، متولد شهر «عفوله» در شمال اسرائیل، اولین زنی است که در اسرائیل به درجه سرلشکری در ارتش رسیده. او به‌عنوان وزیر اقتصاد در دولت جدید معرفی شده است. مادر اورنا از عراق به اسرائیل مهاجرت کرد و پدرش یک مهاجر رومانیائی است. او در یک خانواده پرجمعیت 8 نفری بزرگ شد.
او متأهل و دارای سه فرزند است و با عضویت در حزب «سفید آبی»، از سال 2019 وارد کنست اسرائیل شد. اورنا مدرک کارشناسی جامعه‌شناسی از دانشگاه «بن گوریون» و کارشناسی ارشد مدیریت دارد و در سال 1981 زمانی که در ارتش خدمت می‌کرد، یک دوره «جهش مرحله‌ای» ویژه مقامات بلندپایه ارتش در اسرائیل را گذرانده است.
اورنا باربی، ایالت شیکد و یافات شاشا
اورنا باربی، ایالت شیکد و یافات شاشا
وزیر زن دیگری که از عراق می‌آید، «ایالت شیکد» است که 45 سال پیش در تل‌آیو متولد شد و اکنون به‌عنوان وزیر کشور اسرائیل در دولت جدید معرفی شده است. پدر ایالت حسابدار بود و پیش از مهاجرت به اسرائیل از طریق ایران در دهه 50، در یک اداره دولتی عراق کار می‌کرد. مادر او در بغداد معلم تورات بود.
«ایالت» مهندس برق و کامپیوتر از دانشگاه تل‌آویو است. او دو فرزند دارد و همسرش خلبان نیروی هوائی اسرائیل است. او همچین سابقه کار در ارتش اسرائیل به‌عنوان مربی پیاده نظام را دارد و در «لشکر جولانی» و مزارع «های تیک» خدمت کرده است.
نفر سوم که اکنون به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش اسرائیل معرفی شده، «یافات شاشا بیتون» نام دارد که در شهر تل‌آویو به دنیا آمد و از پدری عراقی و مادری مراکشی است.
دو وزیر زن دیگر بنام‌های «میراو کوهین» و «کارن الحرار» که به‌ترتیب به‌عنوان وزیر «برابری اجتماعی» و «وزارت نیرو» معرفی شده‌اند، هر دو ریشه مراکشی دارند. میراو کوهین از حزب «آینده‌ای هست» در میانه‌های سال 1983 در شهر قدس به دنیا آمد. پدر و مادرش از مراکش به اسرائیل مهاجرت کردند. کوهین فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه عبری شهر قدس است. او در سال 2011 به‌عنوان عضو شورای شهر قدس انتخاب شد. کوهین متأهل است و سه فرزند دارد.
میراو کوهین و کارن الحرار
میراو کوهین و کارن الحرار
کارن الحرار، 44 سال پیش در تل‌آویو از پدر و مادری مراکشی به دنیا آمد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق از «مرکز مدیریت مطالعات آکادیمیک» اسرائیل و کارشناسی ارشد از دانشکده حقوق واشینگتن در آمریکا است.
کارن متأهل است و دو فرزند دارد. او به زبان فرانسه تسلط کامل دارد. او از نظر جسمانی معلول است و با ویلچر حرکت می‌کند. کارن عضو حزب «آینده‌ای هست» به رهبری یائیر لاپید، وزیر خارجه فعلی اسرائیل است.

علاوه بر این پنج وزیر که ریشه عربی دارند، 4 وزیر زن دیگر در دولت جدید اسرائیل حضور دارند که وزارتخانه‌های مهاجرت و همسان‌سازی، راه و ترابری، حمایت از محیط زیست و علوم و اختراعات را در دست دارند.

العربیه