به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، تیر ۰۷، ۱۴۰۰

پارلمان آلمان نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

 نمایندگان مجلس آلمان خواستار ممکن شدن نظارت بر روند دادرسی و بازدید از زندان‌های ایران شدند
پارلمان آلمان موسوم به «بوندستاگ» قطعنامه‌ای 18 ماده‌ای تحت عنوان «حقوق بشر را در مرکز سیاست ایران قرار دهید» تصویب کرد و از دولت برلین خواست ایران را برای احترام به حقوق زنان، کودکان، زندانیان سیاسی، اقلیت‌ها، اهالی رسانه و کنشگران حقوق بشر تحت فشار قرار دهد.

در این قطعنامه که روز جمعه 25 ژوئن، به تصویب رسید، بخش اعظم احزاب آلمان در پارلمان این کشور، از جمله اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن، حزب سوسیال دموکرات آلمان، حزب دموکرات آزاد آلمان و اتحاد 90 سبزها، با اکثریت آراء، نقض فاحش حقوق بشر در ایران را محکوم کردند.

این احزاب با اعلام حمایت از اقدامات دولت فدرال این کشور در زمینه برخورد با ایران، خواستار اتخاذ اقدامات حمایتی جدی و قابل راستی‌آزمایی برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در ایران شدند. وضع تحریم‌های اروپایی علیه ناقضان حقوق بشر، از جمله پیشنهادات این نمایندگان بود.

امضاء کنندگان این بیانیه اعلام کردند که پارلمان آلمان از اقداماتی که دولت این کشور تا کنون با همکاری شرکای اروپایی در قبال نقض فاحش حقوق بشر در ایران و تلاش برای جلوگیری از این موضوع انجام داده، حمایت می‌کند. در همین زمینه سفارت آلمان در تهران و در چارچوب ریاست آلمان بر اتحادیه اروپا، در ژوئن 2020، خواستار آزادی وکیل زندانی و مدافع حقوق بشر، نرگس محمدی شد و او در اکتبر 2020 آزاد شد. در همین راستا در سپتامبر 2020 هم مجازات اعدام یک کودک-مجرم لغو و پس از مدتی آزاد شد.

پارلمان همچنین از تلاش‌های دولت آلمان در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای تمدید ماموریت گزارشگر ویژه و تلاش برای ممکن کردن سفر او به ایران حمایت می‌کند و در همین راستا آلمان در سومین کمیته مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2020 از ارائه‌کنندگان قطعنامه‌ای بود که اوضاع حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

نمایندگان مجلس آلمان نیز به تعهد دولت فدرال این کشور به حقوق بشر در ایران و اقدام کشورشان به همراه فرانسه، ایالات متحده، چین، روسیه، ایران و نمایندگان عالی اتحادیه اروپا برای حمایت و تقویت برجام و زیر نظر گرفتن و بازرسی دقیق برنامه هسته‌ای ایران از طریق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره و از آن حمایت کردند.

نقش دولت فدرال آلمان در سطح اتحادیه اروپا برای وضع تحریم علیه افرادی که در نقض فاحش حقوق بشر در جریان اعتراضات نوامبر 2019 نقش داشتند، نیز مورد تقدیر نمایندگان پارلمان این کشور قرار گرفت.

در این بیانیه 18 ماده‌ای از دولت آلمان خواسته شده که اقدامات زیر را انجام دهد.

1. سیاست‌های ایران را به‌طور مستمر و به‌شکل نقادانه مورد راستی‌آزمایی قرار دهد و [واکنش‌های] خود را هم‌راستا با تحولاتی که رخ می‌دهد، تطبیق دهد.

2. باز هم از ایران بخواهد به پیمان‌های مربوط به حقوق بشر، که آنها خود را امضاء کرده، پای‌بند باشد و به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان و کنوانسیون ملل متحده علیه شکنجه بپیوندد.

3. از ایران خواسته شود به موازین جهانی حقوق بشر احترام گذشته و بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک، که خود آن را امضاء کرده است، اجرای مجازات اعدام، به‌ویژه در خصوص افرادی که هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند، را فورا متوقف کند. اتحادیه اروپا دهه‌هاست این درخواست را از ایران مطرح کرده است.

4. به ایران برای پایان دادن به سرکوب منتقدان، به‌ویژه اهالی رسانه و مدافعان حقوق بشر و نیروهای اپوزیسیون فشار آورده شود.

5. از ایران خواسته شود روند دادرسی‌ها به‌صورت عادلانه و قانونمند برگزار شود، به‌نحوی که افراد از حق تعیین وکیل برخوردار شوند.

6. از ایران خواسته شود که به شکل قانونی با اعمال خشونت از سوی پلیس و دیگر نهادهادی امنیتی برخورد کند.

7. از ایران خواسته شود با زندانیان به نحو متناسب با شأن انسانی برخورد کرده و در کوران دنیاگیری کووید-19، اقدامات درمانی ضروری را برای آنها فراهم کند.

8. از ایران خواسته شود فورا و بدون قید و شرط، زندانیان سیاسی را آزاد کرده و به احکام قضایی صادره علیه آنها پایان دهد.

9. برای آزادی فوری شهروندان آلمانی که به‌شکل غیرقانونی در ایران زندانی هستند، تلاش شود.

10. به ایران فشار آورده شود که همه اقلیت‌های دینی بتوانند آزادانه آیین‌های دینی خود را انجام دهند و اماکن دینی آنها محافظت شود. حق آزادی افراد در انتخاب دین و اندیشه و آزادی بی‌دینی یا تغییر دین نیز شامل این امر می‌شود.

11. از ایران خواسته شود به تبعیض علیه زنان و به‌ویژه پیگیرد سیستماتیک فعالان حقوق زنان پایان داده و اقدامات مناسب و کارا برای حمایت از زنان و دختران در مقابل خشونت انجام دهد.

12. از ایران خواسته شود به اعمال تبعیض و پیگرد دگرباشان جنسی پایان دهد.

13. در سطح اروپا ابتکاراتی مطرح کند که نظارت بر روند دادرسی‌ها و بازدید از زندان‌ها برای نمایندگان اتحادیه اروپا را ممکن کند.

14. از ایران خواسته شود موجودیت اسرائیل را به‌ شکل برگشت‌ناپذیر به رسمیت بشناسد.

15. از ایران به روشنی خواسته شود که حقوق و معاهدات بین‌المللی را محترم شمرده و به آنها متعهد باشد. برنامه هسته‌ای خود را به چارچوب‌های پذیرفته‌شده بین‌المللی و به ویژه به چارچوب توافق هسته‌ای برجام، محدود کرده و در مذاکرات مربوط به برنامه موشکی خود مشارکت کند.

1‌6. به روشنی از ایران خواسته شود تامین مالی و حمایت از گروه‌های تروریستی و یا گروه‌های وابسته و تحت امر خود، مانند حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن وشبه‌نظامیان عراق، که سبب بی‌ثبات و جنگ‌افروزی در منطقه شده‌اند، را متوقف کند، در غیر اینصورت تحریم‌های متناسب علیه ایران اعمال شود.

17. در سطح اروپا، برای گسترده‌تر کردن تحریم‌ها علیه افرادی که در نقض فاحش حقوق بشر در ایران دست داشته‌اند، کار شود.

18. گفت‌وگوهای اروپایی با ایران برگزار شده و نکات مطرح شده در بالا و همچنین موارد نقض حقوق بشر به صورت نقادانه و سیستماتیک با ایران به گفت‌وگو گذاشته شود.

العربیه